Sinterklaas kadootjesspel

Morgen laat ik wat surprise ideetjes zien voor Sinterklaas, maar natuurlijk heeft niet iedereen zin en tijd om een surprise te maken. Voor deze mensen is er de ideale oplossing van het kadootjesspel. Er gaan op internet veel varianten rond, maar ik ben wel altijd voor de versie waarbij iedereen altijd 3 kadootjes heeft en houdt, zodat het ook te spelen is met kinderen/ jonge tieners. Wij hebben het een paar jaar geleden (met kerst) gespeeld met toen nog kinderen van 5 en 7 en dat was heel erg leuk, degene die het toen had georganiseerd had wel zelf voor kadootjes gezorgd.
Zoals ik al zei wordt het spel op vele manieren gespeeld, maar vandaag geef ik jullie de regels waar wij ons aan houden en de opdrachten die ik leuk vind. Ik laat het kaartjes maken wel aan jullie zelf over, want wat is er leuker dan gepersonaliseerde opdrachten te maken?



Basis regels
Alle deelnemers zorgen zelf voor kadootjes en zorgen dat deze ingepakt mee worden genomen. Wij doen altijd 3 kadootjes van 5 euro per stuk, je kan ook 2 kadootjes van een bedrag doen en 1 ding wat je niet meer gebruikt maar iemand anders wel kan gebruiken of 3 kadootjes van in totaal 15 euro. Of een ander bedrag natuurlijk. Zoals ik al zei moeten alle kadootjes ingepakt zijn, want zo blijft het spannend wat je pakt voor kadootje.

Eerste ronde
Je zorgt voor een dobbelsteen en spreek je 2 cijfers af; wanneer je cijfer 1 rolt mag je een kadootje uitkiezen, wanneer je het andere cijfer rolt mag je je kadootje uitpakken. Begint deze ronde te gooien bij de jongste of de oudste persoon die mee speelt, om het makkelijk te houden en gaat door tot alle kadootjes verdeelt zijn. Als iemand 3 kadootjes heeft doet diegene alleen nog mee om ze ook uit te pakken, als de kadootjes ook uitgepakt zijn doet deze niet meer mee tot de volgende ronde begint.



Ronde twee
Voor de tweede ronde maak je briefjes, hierop zet je opdrachten die een beetje passen bij de groep waarmee je speelt, dit is gewoon een beetje tijdrekken of om te zorgen dat je vrij bij de kadootjes van 1 van je medespelers kan. Zo doe ik er altijd een briefje bij met; 'schenk voor iedereen iets te drinken in, je kadootjes blijven in het spel!' en natuurlijk ook een briefje met plaspauze. Gebruik je fantasie en doe wat leuke dingen. Maar ook niet onbelangrijk zijn de briefjes met ruilopdrachten. 'Ruil je grootste kado, met het kleinste van de persoon rechts naast je' of 'wissel het grootste kado uit het spel om met het kleinste kado uit het spel'. Daarnaast kunnen er briefjes bij zitten met 'schuif allemaal 1 plek op naar links/rechts) of wat ook leuk is 'alle mannen wisselen van plek met de vrouwen'. Ook hier moet je een beetje creatief zijn, zorg dat je alle richtingen en formaten en meningen (ruil jouw leukste kado met het stomste kado uit het spel) goed gebruikt. Ook leuk om al te gokken wat er in het spel zit; 'als er een kraslot en een kaars in het spel zitten ruil je deze met elkaar'. Een joker is ook altijd wel leuk, deze kan dan op elk moment worden ingezet om een briefje 'onschadelijk' te maken.



Kadotips
Ik doe dit spel al meer dan 15 jaar, dus ik denk dat ik mezelf best wel een beetje een kenner mag noemen en ik weet dus ook wat door de jaren heen de leukste en de minst leuke kadootjes zijn geweest. Bij mij in het gezin was het kraslot, wat standaard wel door minstens 1 iemand werd gekocht, altijd een kado waarom gevochten werd. Mijn schoonfamilie is iets minder van het gokken, dus daar deed het ook niet zoveel, maar wat daar dan weer heel goed werkt zijn kadootjes 'voor mannen' en 'voor vrouwen'. Want die mannen willen dat mannelijke kado wel hebben, terwijl de vrouwen er allemaal van af willen en natuurlijk andersom. Ik vind het zelf altijd het leukst als er een beetje wordt gevochten om kadootjes, lekkere sportieve strijd tussen de spelers. Wat ik zelf OOK heel erg leuk vind is spelen met de inpakvormen, pak iets heel kleins in een grote verhuisdoos bijvoorbeeld, want dan is het begin ook spannend; wat zou er in die grote doos zitten? Ik pakte een keer een pak wc-papier in, dat was ook heel groot.



Ik vind het zelfs na al die tijd nog een leuk spel om te spelen, maar ik moet wel zeggen dat ik het elk jaar een beetje 'opschud' zo heb ik het dit jaar zo gedaan dat we steeds een ronde zouden eten en dan een ronde van het spel spelen. Of dit ook echt leuk was kunnen jullie binnenkort zien in mijn plog. Wil je deze niet missen volg me dan op social media.

Ph. by me.

2 opmerkingen :

  1. Wat leuk dat jullie ook zo'n soort spel spelen. Hier spelen we het ook al een aantal jaar, wordt niet voor niets het grote hebzucht spel genoemd. Want het kan er behoorlijk hebzuchtig aan toe gaan. Zijn altijd cadeautjes die iedereen wil hebben, of juist helemaal niemand. Ook leuk als je dan de ander ermee kan 'opzadelen'. Slim ook om het te combineren met een meerdere gangen maaltijd. Heb je tussendoor wat afwisseling.

    BeantwoordenVerwijderen