Wat te doen op een koude winterdag?

De dagen zijn kort, het is koud en we hebben dus echt helemaal geen zin om in de weekenden ook nog eens naar buiten te gaan, dus doen we dat ook niet en verzinnen we leuke dingen om te doen in je eigen huis. Zorg dat je op vrijdag al alle boodschappen in huis hebt gehaald (inclusief gewone wijn, gluhwein of natuurlijk warme chocolademelk als je (nog) geen alcohol mag of lust.) En maak er een binnenshuis weekendje van met je lief, beste vriendin, je moeder of juist lekker he-le-maal alleen.



1. Lekker lang in bed blijven hangen.
Waarom zou je uit bed komen als het daar zo lekker warm is en je eigenlijk geen enkele reden hebt om er uit te komen. Zorg dat je de avond van tevoren een paar lekkere tijdschriften of een goed boek naast je bed legt en als je jezelf echt wil verwennen maak je als je wakker bent even een lekkere thermoskan met thee klaar zodat je ook nog eens lekker wat kan drinken. Misschien een lekker ontbijtje op bed erbij en gewoon genieten. Het mooie hiervan is dat je ook nog eens energie bespaard want onder de warme dekens heb je geen verwarming nodig, haha.

2. Series of films kijken.
Ah, natuurlijk is dit lekker voorspelbaar, maar het is toch gewoon heerlijk om gewoon op de bank te gaan liggen, in je pyjama, kaarsjes aan, dekentje erbij en lekker films kijken. Mijn favorieten zijn Friends, Sex and the city en Full house. Of voor films zou ik wel weer eens kunnen genieten van de Jurassic Park trilogy (oohh, hebben jullie de trailer al gezien van de nieuwe? IK KAN NIET WACHTEN!)

3. Kaas- of chocoladefondue.
Ik ben meer van de kaasfondue dan de chocoladefondue, maar allebei zijn natuurlijk prima opties voor koude winterdagen. Als ik kaasfondue maak (of ja opwarm, want aan de fondue zelf heb ik me nog nooit gewaagt om zelf te maken) dan doe ik daar altijd stukjes brood bij, stukjes kip, champignonnetjes en bloemkool. De kip en champignons bak ik dan altijd vantevoren, maar de bloemkool laat ik rauw. Zo lekker! Bij chocoladefondue kun je koekjes nemen om te soppen en marshmellows en aardbeitjes maar over het algemeen vind ik dat gewoon veel te zoet. Iets wat in het volgende punt ook een beetje terug komt.



4. Koken of bakken.
Of je nu een lekker 3 gangen diner in elkaar zet of een lekkere cake bakt voor bij de thee, het houdt je bezig, warm en het is leuk om te doen. Ik ben over het algemeen meer van koken dan van bakken, want bakken is zo snel klaar en dan moet je daarna zo lang wachten tot het klaar is en dan wordt je ook nog eens dik van het eindresultaat. Nee, als je kookt kun je ook nog eens gezonde dingen maken. Ik experimenteer dan ook graag; wat als ik er dit bij doe of juist dat en steeds proeven, proeven, proeven. Ook als je wat minder gedurfd bent en je een recept uit een kookboek neemt; elke keer weer even proeven. Kijk wel uit met dingen als rauw vlees, maar sausjes en zo kun je makkelijk proeven. Lekker wijntje erbij, ja hoor ik kook graag!

5. Jezelf opsluiten in de badkamer.
Je zorgt dan natuurlijk dat de verwarming lekker loeit, dat je lekkere bad of douche spulletjes bij de hand hebt, dat er een lekker grote/warme handdoek klaar ligt en dat je meteen in een warme pyjama kan springen als je klaar bent. En dan maakt het niet zoveel uit of je nou een lekker bad gaat nemen of juist een douche, maar zorg wel dat je de lekkerste douchespullen gebruikt!



Ik denk dat ik dit weekend wel zo'n de-deur-niet-uit weekend tegemoet ga, ik vind het maar niks dit saaie weer, de kou nog daargelaten want zo koud is het niet. Ik loop het liefst zoveel mogelijk in mijn huispak/pyjama en ga alleen de deur uit als het echt moet. Komende tijd hadden we wel drukke weekenden en met december in de aantocht zal het niet anders worden, dus tijd om nog even te genieten! Wat ga jij dit weekend doen?

Ph. by me.

1 opmerking :

  1. Zelf blijf ik op koude winterdagen in het weekend ook graag lekker binnen, met een goed boek of een leuke film/serie :) Aan kaas- of chocoladefondue had ik nog niet gedacht! Een heel gezellig/lekker idee!

    BeantwoordenVerwijderen