DIY gift: 'Metalen' hartjes en uil ornamenten

Wat ik altijd een leuk kadootje vind zijn kerstornamenten en versieringen, als je dat met kerst geeft hangt het een paar dagen in huis voordat het wordt opgeborgen, maar het jaar erna komt de herinnering van het gekregen kado weer terug. En dat jaar erna misschien wel weer. Nu heb ik dat ook wel met kadootjes die ik wel dagelijks gebruik/zie, maar het is toch anders als het een jaar weggeborgen heeft gelegen.

Ik vind persoonlijk metalen ornamenten echt prachtig, maar metaal zelf bewerken is natuurlijk niet makkelijk. Sowieso is veel metaal moeilijk te knippen/ snijden in leuke vormen en dan heb je ook nog de kans dat je je flink bezeerd aan de scherpe randjes is erg groot, maar ik heb DE oplossing gevonden die ook nog eens lekker goedkoop is; dik aluminiumfolie bijvoorbeeld van take-out bakjes of van die wegwerk serveerschalen. Deze kosten een paar euro bij de supermarkt of winkels als Blokker, maar je kan natuurlijk ook recyclen!


Prijs: Paar cent, afhankelijk van hoeveel je er uit een bakje maakt.
Tijd: 10 minuten
Moeilijkheidgraad: ♥♥♥


Benodigdheden: Aluminium schotel/bakje/schaaltje - aluminiumtape - metaaldraad - lint - kerstbalhangers - malletjes - naald/prikpen - mesje - tangetjes.


Het mooie van dit soort folie is dat je alle hobbeltjes en bobbeltjes gewoon kan uitvlakken. Leg je folie op een vlakke ondergrond en gebruik iets hards en plats (niet te scherp!) om de folie uit te vlakken, het gaat heel simpel en heel makkelijk.


Teken je malletjes uit op papier, ik doe dat door papier door de helft te vouwen en dan op 1 helft alles tekenen en het dan door de helft te houden terwijl ik knip en gaatjes en streepjes alvast doorprik.


Plak met een klein stukje plakband het malletje op je folie en knip de vorm uit. Deze folie is niet zo scherp als bijvoorbeeld de rand van een blikje, maar kijk toch uit want je kan je er wel aan snijden zoals bij papier.


Leg je aluminium met het malletje er nog op op een stuk prikvilt of een andere zachte maar stevige ondergrond. Ik gebruikte een fleecedeken, maar let wel op dat het kapot kan gaan! Prik de gaatjes door.


Met het mesje doe je voor streepjes eigenlijk hetzelfde; je 'drukt' een keer en maakt geen echte snijbeweging omdat we niet echt een snee willen.


Als je klaar bent haal je het malletje van je folie en maak je van een klein stukje metaaldraad een U-vorm en deze plak je op de achterkant. De achterkant is de kant waarop je net het malletje geplakt had zitten.


Maak van lint leuke strikken.

Rijg het ornament aan een kerstbalhaakje en doe er daarna het strikje omheen.

Eindresultaat:




Ph. by me.

Geen opmerkingen :

Een reactie plaatsen