DIY: Kerstkaarten

Het dan dan vandaag nog pakjesavond, maar daarna moeten we ons echt klaar gaan maken voor kerst en daar hoort voor veel mensen ook het versturen van kerstkaarten bij. Ik ben persoonlijk geen grote kerstkaartverstuurder en ik krijg er ook niet zo heel veel, maar als ik ze verstuur vind ik het erg belangrijk om er echt persoonlijkheid en liefde in te leggen. Wat voor nut heeft het dat mensen maar gewoon, op automatische piloot hun naam op een kaart plempen en ze maar naar iedereen sturen puur omdat het moet.

Als kind kreeg ik altijd een kaart van iemand die mijn vader van vroeger kende, dit was altijd een prachtige religieuze kaart en er werd altijd een mooi stukje op neergezet. Daarop stuurde ik altijd een antwoord, met evenveel zorg en liefde (maar wel heel kinderlijke manier) gekozen en geschreven. Als ik mij goed herinner maakte ik zelf vaak de kaart. Iets wat natuurlijk veel mooier kan als je eenmaal een volwassen crafter bent en daarom heb ik 3 mooie kerstkaarten voor jullie gemaakt om jullie te inspireren tot het maken van mooie persoonlijke kaarten, voor die mensen die je een vrolijk kerstfeest WIL wensen en niet MOET wensen.


Voor de mooiste blanco kaarten moet je bij Action zijn, ik weet niet precies wat ze kosten maar het is geloof ik nog geen euro. Ze hebben verschillende prachtige kleuren (altijd in 3 tinten) en altijd met een mooi glimmertje wat je kaart al meteen een kerstige aanblik geeft.


De eerste kaart lijkt eenvoudig, maar mooi 'Merry Christmas' op een kaart zetten is nog niet zo makkelijk. Ik heb op pinterest krijtbord ideeen opgezocht en daarvan nageschreven met potlood, daarna overgetrokken met zwarte stift. Maak de letters een beetje dikker en dunner op verschillende plekken om het extra mooi te maken.


Washi tape blijft heerlijk, ik kocht bij Hema een paar rolletjes die wat meer 'feestelijk' waren en besloot deze te gebruiken voor een leuke kaart. Nu kon ik 'gewoon' ballen gebruiken als kerstbal, maar deze meer klassiekere vorm ziet er een stuk feestelijker uit, toch? Het is ook nog eens doodeenvoudig te maken; gewoon washitape op een stukje papier plakken en dan met een malletje deze vorm eruit knippen. Wat gouden sterren stickers en je kaart is klaar.


De laatste kaart DIY die ik laat zien kost wat meer tijd. Voor de gaatjes in de kaart maakte ik een malletje op geruit papier, ik tekende daar de kerstboom op en legde het op de voorkant van een openliggende blanco kaart. Op elk plekje waar de getekende lijn een horizontale lijn kruiste maakte ik een gaatje. Elk gaatje ga je met een draadje verbinden met een gaatje 'aan de overkant', soms recht en soms scheef, zoals je op mijn kaart ziet. Je wisselt verschillende kleuren af en plakt het draadje aan de achterkant vast met een plakbandje. Om te zorgen dat dit er niet lelijk uitziet plak je als je klaar bent een stuk papier over de achterkant, net iets kleiner dan de kaart zelf.


Ik hoop dat jullie deze inspiratie leuk vonden om te zien, natuurlijk kun je eindeloos varieren; voor de eerste kaart kun je een zwarte kaart gebruiken en met wit of zilver erop schrijven. De laatste kaart geeft met donkerblauw of zwart ook een super gaaf effect en met verschillende vormen kan je ook 100 verschillende washi-tape kaarten maken. Ga jij kaarten versturen? Naar veel mensen of alleen hele speciale mensen? Laat het weten in de comments en volg me op social media om op de hoogte te blijven van al mijn updates deze maand!

Ph. by me.

Geen opmerkingen :

Een reactie plaatsen