Kerstdiner hoofdgerecht: Beenham met wortels en knolselderij

Vandaag is het tijd voor het recept voor het kerstdiner hoofdgerecht, ik vind het altijd leuk als er op zulke momenten verschillende schalen en borden neer te zetten met verschillende gerechtjes die je dan zelf kan opscheppen. Vandaag geef ik een recept waarmee je dit zou kunnen doen, maar je kan ook zoals ik op de foto's heb gedaan de borden gewoon mooi opmaken. Zoals ik deze maand al vaker heb gedaan; kerst moet zijn zoals je het het liefste door brengt. Het mooiste van dit recept is dat je het de avond voor kerst of in de ochtend, voor je gasten komen (of je naar de plek gaat waar je kerst viert) al kan klaarmaken en dan kan het gewoon de oven in ongeveer een uur voor je gaat eten, ook kan je daardoor alles 1 voor 1 maken om de rotzooi in je keuken zo min mogelijk te houden en je aandacht echt op elk gerechtje los te kunnen vestigen.



Tijd: 90 minuten
Moeilijkheidgraad: ♥♥

Wortels met sinaasappelsaus:
- Wortels
- Knoflook
- Sinaasappels
- Honing
- Zout
- Eventueel citroen

Pers de sinaasappel uit en zeef het pulp er uit. Bak de geperste knoflook (niet meer dan 2 teentjes) aan, en blus dit voor het gaat kleuren af met het sinaasappelsap. Met een beetje honing haal je het zoete uit het sap naar voren, met een beetje extra citroensap haal je het zuur weer naar voren. Het zoet en zuur samen in deze saus is het lekkerst.

De wortels maak je schoon onder de kraan, je haalt het groen er van af en legt deze in een oven schaal. Ik maakte ongeveer 5 wortels klaar per persoon, maar dit was best veel. Giet dan de sinaasappelsaus erover heen en zet de wortels uiteindelijk voor ongeveer 35 tot 40 minuten in de oven. Zorg dat je tussendoor nog goed af en toe saus over de wortels giet zodat het een beetje kan karamelliseren.



Knolselderij puree:
- Knolselderij
- Bouillonblokje
- Nootmuskaat

De puree is echt het allermakkelijkst in dit recept. Je schilt de knolselderij en snijdt hem in stukken voor hem te koken met een (groenten)bouillonblokje, ik doe dit altijd het liefst extra lang dat het goed doorgekookt is giet je de knolselderij af en pureer je het met een staafmixer. Eventueel kun je het daarna nog door een zeef halen om alle klontjes eruit te halen. Meng er dan nog wat nootmuskaat en eventueel nog wat zout doorheen, om zo een extra lekkere smaak te krijgen. Dan doe je het in een kleine ovenschaal of een ovenvaste pan en zet dit het laatste kwartier dat de beenham in de oven staat erbij.

Beenham geglaceerd met honing:
- Beenham (ongeveer 125 gram per persoon.)
- Honing
- Mosterd

De beenham smeer je voor het in de oven gaat simpelweg in met een mengseltje van honing en mosterd, dit gaat dan (net als bij de wortels) karamelliseren alleen wordt dit echt een beetje een korstje, bij de wortels dikt de saus alleen maar in. De beenham gaat voor ongeveer 50 minuten in de oven, bij sommige supermarkten krijg je een heel handig pinnetje dat je in het vlees kunt doen en wat omhoog springt als het vlees gaar is. Dan laat je het nog even een paar minuten (in aluminiumfolie, zodat het niet afkoelt) rusten voor je gaat snijden en het geheel op gaat dienen.



Toen ik dit gerecht, of deze gerechtjes maar net hoe je het ziet, voor het eerst at was ik echt verrast door mijn eigen goede kookkwaliteiten, hahaha. Robert Cranenborg zal het vast nog wel de grond in boren, maar voor een thuiskok vind ik het best apart. Ik hoef met kerst zelf niet voor het hoofdgerecht te zorgen, dus ik ga me laten verassen. Weten jullie al wat je gaat eten als hoofdgerecht met kerst? Volgende week komt er nog een nagerecht, dus als je dit niet wil missen volg me dan zeker op social media! Ik zou het in ieder geval een eer vinden.

Ph. by me.

Geen opmerkingen :

Een reactie plaatsen