Kerstdiner nagerecht: Aardbei stracciatella sorbet

Ik ben een moeilijke met nagerechten, in restaurants neem ik ook eigenlijk nooit een nagerecht. Met ijs maak je me niet snel blij, ik vind slagroom vaak te zoet en na een heerlijk hoofdgerecht vind ik het eigenlijk gewoon zonde. Maar met kerst hoort het er natuurlijk bij, daarom heb ik een receptje bedacht dat ik WEL lekker zou vinden, wat extra feestelijk is, niet te duur en ook nog eens heel erg makkelijk.



Aantal: 2/3 porties
Tijd: Een hele ochtend/middag/avond.
Moeilijkheidgraad: ♥

Ingredi├źnten:
- Aardbeien, ongeveer 100 gram
- Chocolade (puur of melk)
- 200 ml water
- 5 eetlepels suiker



Het is echt heel makkelijk; de aardbeien doe je in een blender of prak je met een vork helemaal plat. Ondertussen kook je het water, met de suiker tot de suiker helemaal is opgelost in het water, je laat dan het water afkoelen. Ondertussen snijd je de chocolade in kleine stukjes, hoeveel chocola je gebruikt is helemaal aan jou maar ik deed lekker veel en gebruikte ongeveer 1/3 van een reep. De chocolade en de geprakte aardbei doe je in een bakje dat in de vriezer kan. Neem hiervoor een zo breed mogelijke bak, zo zal je ijs eerder bevriezen! Als je suikerwater is afgekoeld doe je deze ook in de vriezerbak, meng het geheel met een garde of een vork en zet het in de vriezer.

Nu gaat het 'echte' werk pas beginnen want nu moet je de rest van de middag elke 30/40 minuten met een houten lepel even het ijs 'losmaken' zodat het ijskristallen worden in plaats van een groot blok ijs. Het is wel duidelijk wanneer dit niet meer hoeft. Dan kun je het ijs over doen in een meer ruimte besparend bakje. Het mooie van dit recept is dat je het al kan maken in de aanloop naar kerst, dus je hebt weinig rommel met de feestdagen zelf. Serveer het in een mooi glas met een flinke toef slagroom en iedereen zal er van genieten.



Zo dat was het laatste recept in de kerstdiner serie, ik hoop dat het jullie heeft geïnspireerd tot het verzinnen van een eigen lekker diner. Heb je daarvoor al de boodschappen gedaan? Of moet je morgen nog wat last minute dingen halen? Vorig jaar waren wij in Londen vlak voor de kerstdagen, we kwamen terug in de ochtend van 24 december, dus ik deed al mijn kerstinkopen al vlak daarvoor. Ow, wat was dat HEERLIJK! Geen drukte, geen stress en gewoon een heerlijke kerstavond. Als ik dit schrijf heb ik dat ook gepland om dit jaar te doen (helaas minus de reis naar Londen) maar of dat ook uiteindelijk gebeurt is???

Ph. by me.

2 opmerkingen :

  1. Wauw! Ziet er prachtig uit en waarschijnlijk ook nog eens heel lekker. Fijn receptje!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Simpel recept, maar lijkt me lekker! Leuk idee X

    BeantwoordenVerwijderen