Minke Maria kookt favorieten 2014 - Top 5

Ik heb in deze terugblikken al vaker verteld dat ik probeer een maand, of in ieder geval zo ver mogelijk, vooruit te werken. De dagen van de maand die over het algemeen altijd het eerste zijn ingepland zijn de donderdagen, de dag dat normaal een recept of ander 'kookding' online komt. Maar het is ook allemaal zo lekker makkelijk inplannen; eten moet ik toch en ja dan maak ik gewoon die week een keer dat wat ik graag met jullie wil delen. Snel foto's maken voor het koud is en dan lekker smullen. Ik vind het altijd leuk om borden mooi op te maken, zeker voor foto's, maar zal ik dan eens verklappen dat het er soms echt alleen voor de foto mooi uitziet? Soms gaat er na de foto nog een kledder extra saus overheen, meer groenten of dat kontje vlees wat nog over was maar er voor de foto's niet uit ziet. Soms gebruik ik minder gelukte producten alleen maar om te zorgen dat de wel gelukte items mooier uitkomen (bij koek of cake bijvoorbeeld) en soms ben ik gewoon echt heel blij met wat ik heb bedacht en gemaakt, gaan we zitten en smaakt het eigenlijk helemaal voor geen meter, gelukkig niet vaak maar dat is wel de charme van mijn kook-onderdeel. Vandaag deel ik mijn vijf favoriete recepten van 2014, het was nog best wel moeilijk om de keus te maken, maar het is gelukt!



Gehaktmuffin met bloemkool

De gehaktmuffin heeft echt een plek op onze menukaart veroverd, ik verwerk gehakt vaak in andere gerechten zoals ovenschotels, maar als ik het dan eens los maak is het dit recept. Gehakt is, naast kip, sowieso wel het meest gegeten vlees hier in huis. Ik kocht eigenlijk altijd rundergehakt, maar heb onlangs ook half om half ontdekt en moet toch eens vaker variƫren met verschillende gehaktsoorten.

Pastasalade

Afgelopen zomer at ik dit elke week wel een keer, soms zelfs twee keer. Het is zo lekker fris en zo makkelijk! Maar nu komt het, zoals dat meestal is met dingen die je teveel eet, echt mijn neus uit. Dus ik ben op zoek naar een waardige vervanger, heb hem nog niet gevonden. Ja misschien in soep want ook dat is super eenvoudig en enorm lekker natuurlijk.

Nachoschotel

Junkfood of comfortfood mag in een lijst als deze natuurlijk niet ontbreken, dus vandaar dat deze nacho schotel zeker niet mag ontbreken. Dit maak ik echt alleen klaar als ik mezelf lekker wil verwennen en vooral even geen zin heb in gezond voedsel, soms heb ik dat gewoon. Eigenlijk probeer ik (vooral doordeweeks) toch niet te vaak ongezond te eten, als ik minstens 5 dagen echt gezond en dan mag ik in het weekend best wel een beetje makkelijker (en dus ongezonder) eten. Vind ik zelf dan.

Boerenkool

Dit was een uitprobeersel wat meteen op mijn site terecht is gekomen, maar oh wat was dat lekker zeg! Zeker voor herhaling vatbaar, ik probeer alleen wat af te vallen en dus eet ik op dit moment koolhydraat arm (in het nieuwe jaar meer hier over) maar de oplossing zou kunnen zijn om in plaats van aardappelen op deze manier klaargemaakt; blokjes knolselderij op deze manier klaargemaakt! Knolselderij is sowieso een goede vervanger voor aardappel, zoals ik ook al in het kerst-hoofdgerecht artikel!

Omelet

Ik let dus momenteel een beetje op wat ik eet, ik doe koolhydraat arm omdat dat voor mij een 'makkelijke manier' is om minder en gezonder te eten. Ik eet geen vulmateriaal; aardappelen, pasta, rijst en daardoor eet ik meer groenten, maar ook kan ik geen brood eten als lunch. Daarom maak ik graag een lekkere omelet klaar. Soms doe ik 'm gewoon naturel, soms met kippenbouillon poeder maar ik heb ook blokjes in de vriezer liggen met saus/jus voor deze omelet en dat is echt hemels. Maar, ik probeer niet TE veel ei te eten want anders verander ik straks nog in een ei. ;) :p

Zo dat waren mijn favoriete recepten voor dit afgelopen jaar, eigenlijk viel het me met uitzoeken nog best mee hoe weinig recepten ik dit jaar had gemaakt, maar ik ben pas sinds juli of zo echt met regelmaat Minke Maria kookt gaan doen dus daar kan het aan liggen. Voor 2015 zit mijn hoofd al helemaal vol met lekkere recepten en andere kookideetjes dus als je daarvan op de hoogte wil blijven; volg me dan vooral op onderstaande social media en laat me weten of jij wel eens een recept van mij hebt geprobeerd of dat er nog iets op je lijstje staat om te proberen.

Ph. by me.

1 opmerking :

  1. Ohh lekkere recepten ! Die ga ik opslaan. En proberen natuurlijk :-)

    BeantwoordenVerwijderen