€3 Challenge - Boerenkoolstamppot

k liet het maandag al weten, vandaag doe ik mee met een budget challenge! Ik ben uitgedaagd door Serena van Beautylab en samen met 8 andere bloggers ben ik voor vandaag de uitdaging aan gegaan om voor 3 euro een maaltijd voor minimaal 1 persoon bij elkaar te shoppen. En let wel; bij het boodschappen doen mag je alleen die 3 euro meenemen. Voor 2 euro vlees kopen en maar de helft gebruiken of iets dergelijks is er niet bij! Wel mag je kruiden uit je kruidenrek, olie of boter en bouillonblokjes gebruiken zonder deze mee te rekenen met je boodschappen. Het was nog niet zo makkelijk om iets te verzinnen als ik gedacht had; vlees is duur, smaakmakers zijn vaak 'groot' verpakt en slaan daarom ook een gat in je budget. Dus ging ik op zoek naar goedkope groenten, vlees aanbiedingen en heb ik de diepste krochten van mijn creatieve brein aangesproken. Vandaag het resultaat!



En gelukkig was ik niet de enige die deze challenge aan ging, hieronder vind je een lijst van de bloggers die ook mee deden. Ook volgende week en de week daar op (18 en 25 januari) zullen er 2 groepen de challenge aan gaan, op Beautylab.nl zullen dan alle deelnemers van die desbetreffende week te vinden zijn, maar vandaag ook hier!

Serena van Beautylab.nl maakt soep
Diantha van Beautybrain.nl maakt pasta puttanesca
Kelly van KellyCaresse.nl maakt romige penne spinazzella
Nicole van Cocogold.nl maakt stamppotje van prei, wortelen en ham
Jennifer van JenniferElbert.nl maakt studentenomelet
Astrid van Adrianamoja.nl maakt ??
Lotte van Makeupjunkie.nl maakt zuurkoolschotel
Monique van Salonmoniq.nl maakt pasta met spinazie, roomkaas en spekjes
Desiree van Curvacious.nl maakt tonijnpasta

Boodschappen
Ik had bedacht een gevulde paprika te maken als gerecht, ik was niet he-le-maal tevreden over de originaliteit, maar besloot er toch gewoon voor te gaan. Ik had een boodschappenlijstje gemaakt, maar eenmaal in de Lidl bleek dat 1 van mijn meest belangrijke ingredienten niet meer op voorraad was. Gehakt had ik al gekocht voor 1 euro, dus daar moest ik iets mee. Ik bedacht me dat bij Albert Heijn de boerenkool maar 59 cent was en ik besloot voor een boerenkoolstamppot te gaan, maar om goedkoop en gezond (enigszins) te combineren besloot ik er een gezondere stamppot van te maken en dus nam ik voor 79 cent een knolselderij mee en zocht nog een paprika uit die me 62 cent zou kosten (geloof me dat was niet makkelijk) en zo kwam ik aan de 3 euro. Gelukkig mocht je ook een aantal smaakmakers gebruiken die al in je keukenkastje staan, dus daar zou ik gretig gebruik van gaan maken.



Ingrediënten:
- Boerenkool
- Knolselderij
- Paprika
- Gehakt
- Cayennepeper
- Paprikapoeder
- Zout
- Peper
- Bouillonblokje
- Boter

Bereiding
Snij voorzichtig de schil van de knolselderij en snijdt hem daarna in grove stukken om te koken, in flink water zonder iets erbij, voor ongeveer 15 tot 20 minuten. Een knolselderij is genoeg voor 3 tot 4 porties, tenminste hier in huis, maar je kunt hem helemaal koken en dan de porties die je niet meteen opeet invriezen. Net als de overige boerenkool, trouwens. Maar voor je verder gaat pureer je de knolselderij nog even met een staafmixer. Hoe minder 'klontjes' hoe beter, dus eventueel kun je de puree ook nog even door een zeef halen om het echt helemaal klontvrij te maken, maar ik doe dat eigenlijk nooit. De paprika snijdt je ook alvast in kleine stukjes en rooster je in een koekenpan om extra lekker te maken, maar dit hoeft niet warm te blijven dus doe je in een bakje en zet aan de kant.



Het gehakt moet worden aangemaakt, hier begin je mee als de boerenkool ook staat te koken, en doe je door een heel klein beetje cayennepeper (theelepel) en een eetlepel paprikapoeder, een suf zout en een beetje peper aan het gehakt toe te voegen. Dit meng je goed, op de manier waarop je gewend bent. Dan rol je van het gehakt een soort rolletjes, zodat het net worstjes zijn. Je braad de 'worstjes' rondom in ongeveer 40 gram boter tot ze een beetje bruin zijn, dan los je een runderbouillonblokje op in ongeveer 100 milliliter heet water en voeg je dit bij het vlees, blijf je worstjes goed omdraaien en de jus moet je ook regelmatig doorroeren. Als de boerenkool ongeveer 30 minuten heeft gekookt en het vlees 20 minuten heeft gebakken is het ongeveer klaar. Giet de boerenkool goed af en meng het op een klein vuurtje met de knolselderijpuree en paprika en een theelepeltje cayennepeper. Serveer met een gehakt worst en een kuiltje met jus.



Het was echt belachelijk lekker, wel anders dan anders maar ik raad je echt aan het een keer te maken! Sowieso vervang ik met mijn dieet vaak aardappel met knolselderij. Het is misschien een anders smaak, maar het is vaak wel echt heel lekker. De uitdaging om voor 3 euro iets klaar te maken vond ik echt heel leuk, maar wel echt heel moeilijk. Zouden jullie vaker van dit soort recepten willen zien? Binnenkort wil ik ook graag een hele week voor 1 euro per persoon per dag eten (alleen avondeten dan) en daar een artikel over maken. Lijkt jullie dat ook interessant?

Ph. by me.

3 opmerkingen :

  1. Heerlijk! Super leuke challenge was dit om te doen, vind je niet?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ziet er heerlijk uit, ben alleen om het zelf te maken heel benieuwd naar de verhoudingen. Dus:hoeveel was het gehakt dat je had gekocht en hoeveel gram boerenkool enzo.. bedankt vast!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah ja, ik kook altijd een beetje op gevoel dus weet nooit hoeveel het allemaal is, haha. Het gehakt heb ik maar voor de helft van de 500 gram gebruikt, dus is 100 tot 125 gram per worstje. De kruiden zijn allemaal rond de theelepel.
      Ik gebruik ongeveer drie 'handen' boerenkool als wij met zijn twee eten en dan 2/3 knolselderij voor 2 personen. Maar wij zijn geen gigantische eters, dus het kan voor een ander veel te weinig zijn. Afwegen en zo doe ik sowieso niet, ben net Jamie Oliver als het daar op aan komt, haha. Ow ja en ik had alleen zelf paprika in mijn stamp en daarvoor had ik ongeveer een derde van een paprika gebruikt.

      Verwijderen