Minke Maria kookt: Gepofte zoete aardappel

Aardappels zijn misschien wel mijn grootste vijand als het op mijn gewicht aan komt. Ze zijn van zichzelf eigenlijk niet lekker, maar wel heel lekker te maken. De dingen waar aardappels lekker van worden zijn vaak niet echt goed voor de lijn of gezond en dan heb ik het nog niet over de aardappel zelf. Dus nu ik op mijn eten let vervang ik aardappels wel eens door knolselderij of zoete aardappel. En laat die laatste nu perfect zijn om te poffen! Dus dat deed ik en in combinatie met boerenkool is het een echte Hollandse superfoods maaltijd geworden.



Ingrediƫnten:
- Zoete aardappel
- Boerenkool
- Knoflook
- Kaas
- Griekse yoghurt
- Cayenne peper
- Paprikapoeder

De zoete aardappel spoel je onder de kraan goed schoon, zodat er geen zand meer op zit. Dan wikkel je hem in aluminiumfolie en pof je hem in een op 180 graden voorverwarmde oven voor ongeveer 2 uur. Na een uur en een kwartier leg je in diezelfde oven ook 3 flinke knoflooktenen die ook in aluminiumfolie zijn gewikkeld. Door de knoflook te poffen wordt het dalijk in de saus minder scherp en lekkerder.

Als de aardappel klaar is maak je het aluminiumfolie voorzichtig open en snijd je de aardappel door het midden in en 'vouw' je hem open zodat je op het 'vruchtvlees' wat kaas kan leggen en dit even kan laten smelten in de oven.



Inmiddels heb je ook de boerenkool al even opgezet zodat deze gelijk klaar is met de rest en kun je de saus gaan maken. Hiervoor meng je de knoflookpuree die over is gebleven na het poffen, met 200 ml Griekse yoghurt, een snufje cayennepeper en wat paprikapoeder. Gebruik nooit verse, rauwe knoflook in de saus want dat is echt te heftig! Ben je knoflook vergeten te poffen of zo? Gebruik dan knoflookpoeder.

Als dan alles gaar en klaar is leg je de gepofte aardappel op een bord, schep je daar flink boerenkool op en dan een klein beetje van de saus bij. Als je niet aan de lijn doet denk ik dat wat spekjes erbij ook heel lekker is!



Het lijkt misschien een kleine maaltijd, maar ik had aan iets minder dan driekwart aardappel echt meer dan genoeg. De kaas is natuurlijk een beeeetje afval-onverantwoord maar nadat ik dit had gegeten bleef ik gewoon volgens schema afvallen. Heb jij nog lekkere alternatieven voor aardappel-recepten? Deel ze dan zeker met me! En als je vaker lekkere recepten wil lezen hier of gewoon op de hoogte wil blijven van mijn updates kun je me volgen via social media!

Ph. by me.



Geen opmerkingen :

Een reactie plaatsen