Sewing 101: Onmisbaar in je naaikist

De 'sewing 101' rubriek is iets wat ik heel graag wil plaatsen op mijn blog, maar het is niet de meest makkelijke rubriek. Toch wil ik dit jaar (2015) om de zondag een artikel plaatsen waarin de basics worden uitgelegd van het kleding naaien. Ik begin waar het hoort; bij het begin en vertel vandaag over de onmisbare spullen in je naaikist en zal volgende keer verder gaan met te vertellen over je naaimachine. Want ik was dus stiekem al een beetje begonnen met de eerste stapjes, maar hoewel ik in dat artikel zei dat degene die wil beginnen met naaien waarschijnlijk wel weet wat zij nodig heeft voelde het niet compleet. Vandaar dat ik nu toch even die stappen terug neem en hier toch even bij het begin begin, zo kan ik dit project voor 2015 goed beginnen.



Er zijn heel veel hulpmiddelen te verkrijgen voor bij het naaien, maar niet allemaal vind ik ze persoonlijk even noodzakelijk, mijn manier van werken is soms dan ook een beetje onorthodox. Vele naaischolen zouden me op mijn vingers tikken omdat ik niet netjes alle regels volg. Maar mijn kleding is netjes, ik scheur er niet uit en het past allemaal heel goed, dus ik zie het probleem niet echt.



Knopspelden zijn erg belangrijk bij het naaien, deze zorgen er voor dat je lagen stof niet gaan schuiven, dat je patroon op het stof blijft liggen en is soms ook te gebruiken om mee te markeren. Bijvoorbeeld hoe diep een plooi moet worden, of waar de rits gaat komen. Ze moeten goed scherp zijn en niet te kort, mijn favoriete soort is gewoon te koop bij Action, voor nog geen euro geloof ik.



Natuurlijk heb je ook een schaar nodig en aan 1 heb je zelfs niet genoeg. Stof knip je namelijk met een stofschaar, als je met deze schaar ook je patroonpapier zou knippen zou je in no time niet meer fatsoenlijk door je stof heen komen. Je hebt dus een aparte stofschaar nodig, de mijne komt van Ikea voor 5 euro is dit een hele goede en fijne schaar. Ook heb ik van Ikea een kartelschaar voor stof. Niet echt onmisbaar, maar wel heel fijn om te hebben, zeker voor 6 euro. Naast deze twee scharen en een gewone schaar vind ik het zelf ook heel fijn om een klein schaartje te hebben. Ik heb hiervoor 3d knipschaartjes van de Action en aangezien ik altijd alles kwijt ben heb ik er meer dan 1.



Natuurlijk moet je ook meten, dus een meetlint is ook niet echt onmisbaar en als je fouten maakt moet je draad ook weer uithalen en daarvoor gebruik je een tornmesje. Deze twee ben ik zelf dus echt al-tijd kwijt, dus besloot ik op een gegeven moment maar grote aantallen te kopen op eBay. 10 tornmesjes voor nog geen 2,50 dollar en voor nog geen 5 dollar heb je ook 12 meetlinten! Voor mij niet echt onmisbaar, maar voor veel mensen wel; op eBay vindt je ook voor nog geen dollar 50 draaddoorhalers, leek me wel even leuk om te laten weten.



Aangezien we gaan naaien zijn naalden ook vrij onmisbaar, deze heb je in verschillende soorten en maten nodig. Ik koop ze graag goedkoop, in zo'n rondje gewoon bij Action. Je hebt ook hele fijne waar je de draad makkelijker in kan doen, maar persoonlijk vind ik die te duur. Ik laat jullie dit keer raden waar ik de cassettes met naalden koop voor minder dan een dollar. Daarnaast heb je natuurlijk ook goede naalden nodig voor in je naaimachine. Gewone in verschillende diktes en jeansnaalden haal ik gewoon bij Hema, maar voor leernaalden of stretchnaalden moet je toch echt naar de markt of een fournituren winkel.



Een radeerwieltje, kleermakerskrijt, zoommaatje, en perskussen zullen door sommigen wel als onmisbaar worden gezien, net als andere dingen waar ik nu even niet aan denk, maar dit is wat ik altijd bij me heb in mijn naaikarretje. Wel zou ik als laatste nog patroonpapier willen noemen als onmisbaar, want het is behoorlijk essentieel. Verkrijgbaar bij Hema, Action, op de markt en in fournituren winkels. Ik vind zelf het formaat van de rollen van Hema heel fijn, het is lekker handelbaar, maar ik heb toch ook altijd een grote (lange) rol van de markt in huis omdat vooral rokken soms wat meer ruimte in nemen.

Zoals ik eerder al zei zal ik volgende keer meer uitleggen over het naaimachine, daarna gaan we echt beginnen en ik zal dit hele jaar nemen om stap voor stap alle basics uit te leggen. Natuurlijk zal ik daarnaast ook zoveel mogelijk leuke projecten plaatsen, outfit's te laten zien en andere leuke artikelen te schrijven over mijn avonturen in naailand. Zondag blijft 'sewing' dag, dus hou me in de gaten of volg me via onderstaande social media om op de hoogte te blijven als je dat leuk vindt.

Ph. by me.

1 opmerking :

  1. Ik ben benieuwt naar je volgende post! Ik kan namelijk nog steeds geen rechte naad(?) naaien :')

    BeantwoordenVerwijderen