Food bucket list

Veel mensen hebben een bucket list, een lijst met dingen die ze gedaan willen hebben voor hun dood, voor hun 30ste verjaardag of voor ze een andere mijlpaal bereiken. Ik daarentegen heb niet echt zo'n lijst, ja ik wil nog heel veel reizen en zou graag de mannen die ooit Westlife vormden ontmoeten, maar dat reizen komt wel goed en is niet zo specifiek en Westlife ontmoeten tja, ik kan moeilijk naar Ierland afreizen en daar bij hun huis aanbellen. Dus dat hangt gewoon af van toeval of het ooit gebeurd. Maar ik heb wel een Food Bucket List waar mijn culinaire wensen op staan die ik graag vervult zie worden voor mijn dood. Om het een beetje spannend te houden behandel ik vandaag niet de hele lijst, zo kan ik er vaker een leuk artikel over schrijven.



1. Een vis fileren
Meestal koop ik vis gewoon kant en klaar; zonder schubben, gefileerd en zonder graat, maar het lijkt me erg leuk om het een keer hele vis te (leren) schoonmaken en fileren. Maar ja, dan moet er wel ook iemand zijn die me dat kan leren, dus een keer een paar kooklessen zou misschien best leuk zijn. Sowieso moet ik misschien eens wat vaker 'vreemde' vissen klaar maken, want zalm kan/ken ik nu wel een beetje en ik heb eigenlijk best wel weer een beetje een uitdaging nodig. Hebben jullie nog lekkere recepten met minder voor de hand liggende vis?

2. Eten in een sterrenrestaurant
Als ik op tv soms zie wat ze allemaal klaar maken bij sterrenrestaurants dan loopt het water me al in de mond. Onverwachte combinaties, onverwachte manieren van bereiden en echte kunstwerkjes als de borden worden opgemaakt. Het lijkt me zoveel meer dan alleen 'even eten', een ervaring en iets dat me echt heel luxe laat voelen. Wel ben ik een beetje bang dat ik gewent kan raken aan het eten en de luxe, maar goed dat risico neem ik dan maar!



3. Kreeft eten
Ik heb nog nooit kreeft op en zou het ook eigenlijk niet durven bestellen in een restaurant, niet alleen omdat ik dus niet weet of ik het lust, maar ook omdat ik echt GEEN idee heb hoe je het moet eten en wat je nou precies van eten aan zo'n beest. Ik zou echt bang zijn om voor schut te staan, haha. Maar goed, ik wil het dus wel echt een keer proberen, vooral omdat er altijd zo lovend over gedaan wordt.

4. Meedoen met een kookprogramma
Ik kijk graag programma's als Wie is de chef, Over de kook of Topchef, maar nog leuker lijkt het mij om een keer mee te doen met zo'n programma. Of ik Topchef of Masterchef aan zou durven weet ik niet (heel Holland bakt wordt hem sowieso niet want ik ben echt een kok, geen bakker) maar vooral Over de kook (waarin je 5 dagen in een restaurant kookt voor betalende gasten, elke dag een andere gang en een keer in de bediening, je wordt dan door de gasten en Robert Kranenborg beoordeeld) en Wie is de chef (waarin 4 vreemden voor elkaar koken, 1 iemand is chef maar liegt daar over en de anderen moeten dan raden wie de chef is. De chef kiest ook het beste gerecht en zorgt voor een leuke prijs) lijken me erg leuk.



5. Insecten eten
Bij Jumbo verkopen ze sinds kort burgers en andere 'vlees alternatieven' gemaakt van insecten. Het idee staat me misschien in eerste instantie niet zo aan, maar waarom eigenlijk niet? In veel landen is het normaal, waarom hier dan niet? Het enige wat me enigszins tegen zou kunnen staan is als je ziet dat het 'enge beestjes' zijn die ik aan het eten ben, maar dan nog; ik wil het een keer proberen. Wie weet is het wel super lekker en wil ik nooit meer biefstuk!

Eigenlijk zou het wel leuk zijn als ik het grootste deel van deze dingen dit jaar nog zou kunnen waar maken. In een sterrenrestaurant eten is een kwestie van sparen en ik weet niet of dat dit jaar gaat lukken en voor het kookprogramma ben ik afhankelijk van de tv producenten (afgelopen jaren zijn er volgens mij niet echt meer nieuwe afleveringen gemaakt) maar die andere 3 moeten toch wel lukken? Wat staat er op jouw food bucket list?

Ph. by me.

1 opmerking :

  1. Brrr die insecten durf ik niet aan hoor haha. Maar dat vis fileren lijkt me wel heel handig en koken in een programma... gaaf joh! Hoop voor je dat het lukt!


    Liefs,
    Kim / alleenpuur.nl

    BeantwoordenVerwijderen