Mijn blog planning

Eerder vertelde ik van mijn blogplanning in Flow weekly, maar sinds 2015 ben ik daar van af gestapt. Het aantal (half lege) schriftjes bleef maar op stapelen, verder vooruit werken of plannen dan een week ging niet en nouja ik wilde iets duidelijkers. Daarom kocht ik bij Hema een groot notitieboek (formaat tussen A5 en A4 in) en deelde deze in 12 maanden. Verder heb ik voor de maanden na januari en februari eigenlijk niets ingedeeld, omdat ik de beste manier van gebruiken eerst wilde uittesten en als alles al vast zou liggen zou het een probleem worden als mijn eerste manier van werken niet zou werken.



Ik plan mijn blogs nog steeds op een los blaadje, hier kan ik dan zoveel op krassen, kleuren en schrappen als nodig, zonder dat ik mijn mooie boek helemaal verk***t. Ik maak een aantal planningen om zo duidelijk te hebben wat ik moet doen en in welke volgorde. Ik ga vandaag mijn manier van plannen met jullie delen. Nu is dit mijn planning om te bloggen, maar je kunt zo ook je leerwerk plannen tot er een tentamen week aan komt, of op kortere termijn de grote schoonmaak van je huis, of gewoon je werkzaamheden op je werk. Het is dat ik blog dat daar mijn planning over gaat, maar in principe kun je alles op een gelijke manier plannen.

1. Blogpost planning



Ik schreef net al dat ik mijn blog planning nog steeds maak op een los papiertje, hier kras streep, teken ik op en deze zit vooraan in de maand in het notitieboek met een paperclip. Als een artikel daadwerkelijk ingepland is dan zet ik op de pagina daaronder hoe ik het artikel heb genoemd. Zo houdt ik aan het einde van het jaar een duidelijk beeld van alle artikelen die ik heb geschreven en wat voor ideeën niet tot artikelen zijn uitgewerkt. Wat was de reden hiervan? Kan ik dit artikel dan volgend jaar misschien gebruiken? Was het te ingewikkeld, te duur, kreeg ik een writer's block? Nouja dat alles kan ik dan evalueren. Misschien wel hardop in een artikel.

2. Wat heb ik al gedaan voor dit artikel



Omdat ik de kwaliteit van mijn artikelen hoog wil houden en zelfs nog een stapje hoger wil gaan heb ik deze lijst gemaakt. Zo kan ik namelijk zien wat er allemaal al is gedaan voor verschillende artikelen en kan ik daar op inspringen door mijn ding te doen wat nog nodig is. Ook kan ik zo 'vooruitwerken' en op een later tijdstip mijn artikelen controleren, omdat duidelijk is welke artikelen nog niet zijn nagekeken. Zo hoop ik (echt fingers crossed) dat er veel typfouten, spellingsfouten en raar geformuleerde zinnen voortaan uit mijn artikelen zullen worden gezeefd. Het kost wat extra tijd, maar dit is een belangrijke tijdsinvestering. Ik hoop, met behulp van mijn planningen, over een klein tijdje nog maar 1 artikel per dag te hoeven schrijven. Met natuurlijk dan de uitzonderingen van naderende vakanties, feestdagen, vrije dagen en dergelijke, die toch moeten worden voorbereid en dan heb ik alleen maar meer tijd om goed te controleren. Misschien moet ik zorgen dat ik aan het einde van de week een (paar) uur in plan voor controles. Maar dan mag ik nooit meer last minute een artikel hoeven schrijven, wat wel de kwaliteit ten goede komt natuurlijk.

3. Social media planning



Bij mij schiet de social media promotie er nog wel eens bij in, maar door ook daar een planning voor te maken hoop ik hier (in de toekomst) meer tijd aan te kunnen besteden. Voor nu is de planning dat ik mijn artikel op facebook zet, 2 tweetjes de wereld in stuur en bij 5 andere blogs een leuke comment achterlaat. De bloglovin' sectie is geen must, maar het is wel een stok achter de deur om leuke andere blogs ook daadwerkelijk te gaan volgen, want er zijn zoveel leuke, onbekende/kleine blogs! (Volgende maand doe ik weer een keer een spam je blog om zo weer wat nieuwe blogs te leren kennen, maar als mensen hier reageren check ik altijd even of ze ook een blog hebben want zo kun je toch ook een hoop leukerds ontdekken. Of in de comments van andere blogs neuzen.)

4. Wat moet wanneer gebeuren



Hier schrijf ik op hoeveel posts ik elke dag zou moeten schrijven om aan het eind van de maand goed uit te komen (dat ik dan klaar ben voor de volgende maand.) Dagen dat ik weet dat ik waarschijnlijk geen tijd, puf of zin heb om te bloggen laat ik 'planning vrij'. Zoals bijvoorbeeld nu carnaval, ik ga in principe alleen op zaterdag en op dinsdag ben ik jarig, maar of ik zondag en maandag artikeltjes ga zitten schrijven weet ik ook niet. Als dat wel zo is dan geeft dat me later wat rust, als ik niks schrijf komt mijn planning ook niet in de war. Ik loop nu wat achter op mijn planning en dat betekend eigenlijk gewoon dat ik wat harder door moet gaan werken, want ja, ook dat kan gebeuren; dat je denkt tijd genoeg te hebben voor 2 artikelen maar dat je ineens ergens heen moet.



Naast deze planningen gebruik ik ook nog heel veel post-it's om zo ideeën die ik eventueel heb voor volgende maanden alvast in te plakken. Want ik heb vandaag een idee, maar morgen ben ik dat al vergeten en over 3 maanden al helemaal. Als de maand dichterbij komt waar de post-it zit zal duidelijk worden of ik deze kan en wil gaan gebruiken en kan ik het artikel gaan inplannen. Het enige nadeel wat ik nu nog vind aan mijn planning is dat het allemaal nogal saai is, misschien moet ik wat meer met washitape en stickers gaan werken zoals al die filofax verslaafde vrouwen. Nee, grapje, voor nu vind ik het vooral belangrijk dat ik up-to-date blijf en goed vooruit werk want ik kan straks in eens stukken minder tijd hebben om te bloggen en dat moet dan wel al opgevangen zijn!

Ben jij blogger? Heb je jou 'werkende' manier van plannen al gevonden of loop je stiekem ook iets te vaak achter de feiten aan? Het blijft moeilijk, vind ik, maar ik doe mijn best om leuke artikelen online te krijgen en mijn huidige planning te volgen. Over een paar maanden zal ik een nieuwe update geven en zullen we zien of mijn planning daadwerkelijk helpt! Volg me op social media om zo op de hoogte te blijven van nieuwe updates.

Ph. by me.

1 opmerking :