Minke Maria kookt: Zuurkoolkoekjes

Vroeger maakte je mij echt niet blij met zuurkool, de spek erbij vond ik lekker, de aardappeltjes en ananas ook, maar de zuurkool zelf vond ik veel te, uh ja, zuur dus. Ze zeggen dat je iets 11 keer gegeten moet hebben om iets te leren eten en ik denk dat ik altijd wel wat zuurkool binnenkreeg met de aardappeltjes en ananas samen leerde ik het dus wel eten als tiener. Echt lekker vond ik het toen nog niet, daar kwam pas verandering in toen ik twintiger werd, nu als bijna dertiger is het echt mijn ultieme lievelings eten. Ik eet het nog steeds het liefst naar het recept zoals mijn moeder het altijd maakte, gewoon met aardappeltjes in de oven. Al gebruik ik voortaan aardappelpuree in plaats van aardappelschijfjes. Als ik dan heb opgeschept en de ovenschaal even terugschuif in de warme oven bakken de restjes echt heel lekker krokant aan en dit bracht me op het idee om deze koekjes te maken. Ik gebruikte restjes om te proberen, maar dit zal vaker op het menu staan.



Ingrediƫnten:
- Zuurkool
- Aardappelpuree
- Gezouten boter/margarine
- Paneermeel

Voor je verder gaat zorg je eerst dat de oven op 200 graden wordt voorverwarmt. Dan maak je de aardappelpuree, ik gebruik zelf altijd heel lui aardappelpuree uit een pakje, ik weet dus niet of het met 'echte' aardappelpuree net zo goed gaat, maar ik denk het haast wel. Je mengt de aardappelpuree met iets meer dan de helft zuurkool, 40 gram boter en 2 eetlepels paneermeel en meng dit goed. De boter mag best een beetje geklonterd blijven maar niet in klontjes groter dan 1 cm.



Als alle ingrediƫnten zijn gemixt ben je eigenlijk al klaar. Van het 'deeg' maak je ronde koeken, mijne waren wel 10 cm groot, maar als snack kunnen ze ook kleiner gemaakt worden. Maak de koeken niet te dik, minder dan een halve centimeter, om zo te zorgen dat ze lekker krokant worden. Al blijft de binnenkant altijd een beetje zachter. Strooi voor je de koekjes in de oven zet nog wat paneermeel eroverheen. Wachten tot de koeken klaar zijn duurt wel het langst, ze moeten driekwartier tot een uur in de oven. Pas bij het afkoelen worden de koeken lekker knapperig. Je kunt de koeken serveren bij het avondeten, maar het is ook lekker als onderdeel van een soort tapas diner of gewoon als hapje of snack.



Heb jij een soort 'nieuwe' versie van een befaamd familierecept? Nieuwe manier van iets maken wat je moeder altijd heel goed kon? Ik ben benieuwd naar de recepten! En zou het leuk vinden als je me zou volgen op social media.

Ph. by me.

Geen opmerkingen :

Een reactie plaatsen