Blogger struggles: Beeldmateriaal

Als blogger loop je nog wel eens tegen dingen aan waar mensen zonder blog waarschijnlijk echt nooit bij stilstaan. Zo zit er op elke foto die online staat copyright, wat goed is want hierdoor kan een andere blogger niet aan de haal gaan met mijn foto's, maar het zorgt er ook voor dat je zelf eigenlijk geen foto's van anderen kunt gebruiken. Ja, als je toestemming hebt en met een paar andere uitzonderingsregels, maar in principe gewoon niet, nooit. Ook foto's van Pinterest of Weheartit niet, daar is het zelfs nog wel een beetje gevaarlijker omdat de originele eigenaar van de foto's met elke 'pin' moeilijker te vinden/achterhalen is.



Ik doe er momenteel al heel veel aan om vooral eigen beeldmateriaal te gebruiken, foto's uit webwinkels durf ik nog wel aan (deze gebruik ik dan volgens het citaatrecht en zullen altijd juist gelinkt worden met de webwinkel waar ze vandaan komen.) Maar toen ik bijvoorbeeld bezig was met het maken van artikelen voor New Fashion Month kwam ik ontzettend in de knoop; mag het nu wel of mag het nu niet? Ik besloot daarom mezelf maar niet in de vingers te snijden en zelf aan de slag te gaan, dit kon alleen niet in het tijdsbestek waarin ik besloot dat ik het niet meer zo wilde en NFW werd weer een ramp.

Nu ik dit schrijf ben ik druk bezig met de posts voor pasen en daarbij zit *spoiler* een artikel over eieren versieren met als inspiratie de catwalk. Weer kwam ik in de knoop en nu dacht ik IK DOE HET GEWOON en ik ben de catwalk looks zelf gaan natekenen en zo wil ik het voortaan doen. Het is anders en nieuw en ik zal de komende tijd nog echt heel veel moeten leren over illustreren en het kost ontzettend veel tijd, maar ik vind het leuk (vroeger deed ik het ook voor mijn Shopping Queens artikelen) en ik kan er echt met recht trots op zijn. Misschien zal de stijl dus in de loop van de tijd wel veranderen, maar misschien heb ik het nu ook wel echt gevonden. Ik vind mezelf absoluut geen super talent, maar ik denk wel dat ik er leuk genoeg voor KAN tekenen om deze stap te nemen en omdat ik er zo veel mee bezig ben geweest vind ik het ook belangrijk dat ik het met jullie deel.



Het leukste van zelf tekenen is dat ik misschien ook weer wat vaker ontwerpen zelf kan gaan maken en weer met jullie delen, of weer zoiets doen als Shopping Queens voor een artikel. De mogelijkheden zijn bijna eindeloos en ik heb er weer helemaal zin van gekregen om meer met de catwalk te gaan doen, al gaat het wel ECHT veel tijd kosten, maar dat heb ik er voor over als ik mijn lezers maar gelukkig maak!

Ben jij zelf een blogger die niet voor alles maar zelf foto's kan maken? Hoe los jij dit dan op? Of gebruik je gewoon plaatjes van het internet zonder erbij na te denken? Laat het weten want ik ben benieuwd hoe anderen het doen!

Ph. by me.

Geen opmerkingen :

Een reactie plaatsen