DIY: Origami haas ketting

Origami sieraden zijn HOT, het begon een paar jaar geleden met Harry Styles van One Direction, maar je ziet het steeds vaker en tegenwoordig ineens bijna overal. Het leek me daarom leuk om een ketting te maken voor pasen met een origami konijn. Ik begon met vouwen, maar ik ben geen origami held, het konijn was telkens heel erg verkreukeld nadat ik het klaar had en om een origami konijn ketting te maken en daarvan zullen jullie nu de DIY zien.


Prijs: 1 euro
Tijd: 20 minuten
Moeilijkheidgraad: ♥♥


Benodigdheden: Showmappen in zwart en wit - permanent marker - secondelijm - plakoogje - schaar - mesje.


Om een mooie ketting te maken zocht ik op google naar 'origami bunny' en gebruikte ik de voor mij mooiste foto als malletje voor mijn tekening. Daarvoor printte ik de foto uit.


En vervolgens heb ik met overtrekpapier de lijnen overgetrokken en zo gemaakt dat het ook met alleen lijnen duidelijk een origami konijn is.


Maar overtrekpapier is niet stevig genoeg, dus daarna heb ik het weer overgetrokken op wit stevig plastic (van een showmap of zo, voor een paar cent te koop bij Action.) Dit hoeft nog niet SUPER netjes want dit zie je straks niet meer.


En om het NOG meer van nu te maken plakte ik er marmerfolie over heen. Je kunt een hele rol kopen, maar op sites waar ze dit soort spul verkopen hebben ze vaak ook staaltjes (kleine stukjes om te kijken of het de juiste kleur is of zo) voor een paar cent. De winkel zal er denk ik niet blij mee zijn als je dat vaak doet, maar een keertje mag wel.


Met een klein schaartje knipte ik het konijn uit. In principe is de volgorde van deze en de volgende stap niet essentieel, maar op deze manier is het wel handzamer.


Met een permanent marker van 0,5 mm (hema) en een lineaaltje heb ik de strepen gezet. Zorg dat de strepen goed gedekt zijn en helemaal strak, anders wordt het een slordig beeld.


Omdat ik de hanger ook van de achterkant netjes wilde hebben en hem nog iets steviger wilde maken besloot ik de achterkant van zwart plastic te maken, ik gebruikte hiervoor hetzelfde materiaal als voor de voorkant. De grootste reden dat ik niet al meteen voor zwart koos is dat dit geen patroon door laat schijnen en overtrekken dus onmogelijk maakt.


Nog een oogje aan de achterkant plakken en de ketting is klaar!

Eindresultaat:




Mijn hanger is met 8 cm vrij fors geworden, maar dat vind ik juist wel heel leuk, je kan hem aan een lange ketting hangen of zoals ik nu aan een korte choker. Nu moet ik nog gaan verzinnen wat ik ga dragen en of het er bij gaat passen, haha. (Ik werk nogal een eindje vooruit, vandaar.) Natuurlijk kun je ook allemaal andere beestjes doen, want origami figuurtjes zijn gewoon sowieso geweldig. Ow en ik heb van hetzelfde figuurtje ook nog een boekenlegger gemaakt, deze zul je later deze week sowieso nog wel voorbij zien komen, het was ook cadeautje speciaal voor pasen dus daarom deed ik het haasje/konijntje ook en niet een van de andere geweldige origami dieren. Welk origami dier is jouw favoriet?

Ph. by me.

4 opmerkingen :

  1. Wat ontzettend leuk gedaan. Ik vind de hanger heel mooi geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk hé! Ik maakte mezelf ook al een origami broche, hier kan je hem bekijken: http://lieveke-en-zus.blogspot.be/2015/03/origami-hummingbird-broche-tutorial.html

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuk idee om zo'n map voor iets creatiefs te gebruiken!
    Heb er toevallig een paar 'over' waarvan ik nog dacht dat het zonde zou zijn ze zomaar weg te gooien.
    Leuke hanger is het geworden!

    BeantwoordenVerwijderen