Minke Maria kookt: Kaassaus

Ik ben niet echt van de dikke gebonden sauzen, maar kaassaus over mijn broccoli of bloemkool vind ik toch echt wel heel erg verrukkelijk. Nee, het is alles behalve gezond en je zult er ook niet echt snel gewicht door verliezen, maar zo eens in de zoveel tijd mag het toch wel eens om lekker te zondigen en gewoon eens voor extreem lekker te gaan. Het maken van deze saus gebeurde trouwens echt compleet per ongeluk omdat ik geen groentesaus van Maggi meer in huis had, of nou ja, ik HAD het wel maar het poeder in het doosje was helemaal tot een klont gevormd en dat leek me niet echt meer van de kwaliteit die ik graag wil van mijn luie sausje, haha. En daarom maakte ik deze saus.



Ingrediƫnten:
- 30 Gram boter
- 30 Gram bloem
- 1 Glas droge witte wijn
- Bouillon blokje
- Water
- Kaas
- Gedroogde kruiden

De saus is echt heel makkelijk te maken. Je begint met het laten smelten van de boter, als dit helemaal gesmolten is voeg je de bloem toe, met een garde meng je dit met elkaar tot het een klomp deeg wordt. Dan voeg je de wijn toe en water tot het echt een sausje wordt, het mag best een heel klein beetje vloeibaarder zijn dan je uiteindelijk wil, de kaas zal de saus weer wat dikker maken. Voeg het bouillonblokje toe aan de saus en zorg dat deze goed is opgelost en alle klontjes uit de saus zijn voor je de kaas toevoegt. Met een beetje gedroogde kruiden naar smaak is de saus al klaar.



Wat betreft de kaas; ik gebruikte geraspte (dat is sowieso wel het handigste) jonge kaas, maar je kan alle (smeltende) kazen gebruiken wat je lekker vindt. Met de wijn en de broccoli smaakte de saus heerlijk naar kaasfondue en laat ik daar nu echt dol op zijn. Ik was dus erg blij met hoe het uitpakte en besloot daarom dat het een goed idee was om deze met jullie te delen, maar denk er aan; geniet, maar eet met mate.

Ph. by me.

1 opmerking :

  1. Ziet er lekker uit! Ga het zelf ook een keertje proberen! :)
    Isabella x

    BeantwoordenVerwijderen