Twee gangen diner voor speciale gelegenheid

Dinsdag waren mijn vriend en ik 6 jaar bij elkaar en dat vraagt natuurlijk om een speciale maaltijd. Helaas kon een etentje er op dit moment niet af, maar ik besloot om zelf lekker te koken. We hadden nog cadeaubonnen van de keurslager liggen, dus we konden extra lekker vlees halen en ik besloot te gaan voor een lekkere carpaccio, een varkenshaasje en na een toetje met chocoladeijs en advocaat. Uiteindelijk is het er niet meer van gekomen om het toetje te eten, maar ik wil wel graag foto's en recepten delen van de eerste twee gangen van ons feestmaal.



Voorgerecht

- Carpaccio
- Truffel mayonaise
= Parmezaanse kaas
- Rucola



Er is niet veel te koken aan deze gang; de carpaccio haalde ik bij de slager en hoefde alleen maar uit de vriezer op het bord te worden gelegd, 30 minuten voor we zouden gaan eten. De truffel mayo kocht ik ook kant en klaar van Jean B√Ęton (en deze kun je nu heel toevallig nu gratis te proberen.) Met wat rucola sla en parmezaanse kaas was het helemaal compleet. En lekker dat het was! Een portie carpaccio kost bij de keurslager ongeveer 5 euro, maar dat is het echt waard.

Hoofdgerecht
- Varkenshaas
- Boter

- Champignons

- Knolselderij
- Zout
- Nootmuskaat

- 150 ml Bouillon
- 250 ml Rode wijn
- 1/5 ui
- 1 knoflookteen
- Boter
- Eetlepel bruine suiker



Ik maak de verschillende onderdelen waarvan het kan al vooruit, zoals ik eigenlijk altijd doe en neem dan ook echt de tijd om elk onderdeel lekker op smaak te maken. Ik begon met het koken van de knolselderij, als deze helemaal gekookt en zacht is dan pureer je het heel simpel met de staafmixer. Eventueel kun je de puree nog door een zeef passeren om hem echt helemaal klont vrij te maken. Vervolgens breng je alles op smaak met nootmuskaat en zout. Proeven is hierbij essentieel.

De saus maakte ik door eerst een half uitje en knoflook te fruiten, daar vervolgens 150 ml bouillon aan toe te voegen. Als dat kookt dan zeef je alle ui en zo er uit, vervolgens gaat de wijn erbij en laat je alles nog even koken. Voeg ongeveer 40 gram boter toe om de saus te monteren en uiteindelijk ook nog de jus die je krijgt van het bakken van het vlees. Ondertussen dat ik hiermee bezig was heb ik de in kwartjes gesneden champignons ook even geroosterd in een droge pan.

Alles stond dus al klaar nadat we het voorgerecht op hadden, alles moest alleen nog even opgewarmd worden en het vlees moest nog gebakken worden. Om varkenshaas gelijk te laten bakken klap ik het einde altijd even dubbel en steek ik dit vast met een cocktailprikkertje. Varkenshaas heeft niet lang nodig om te bakken, dus ik zorg ik ook meteen alles begin op te warmen.

Het was echt een heerlijk etentje, we genoten samen van een wijntje en van elkaars aanwezigheid en proosten op nog een veelvoud van deze 6 jaar samen. Ik kan me niet voorstellen dat ik met iemand zo gelukkig zou kunnen zijn als met Joseph en ik hoop dat ik hem nog veel van dit soort lekkere etentjes mag voorschotelen.

Ph. by me.

1 opmerking :

  1. Wauw zes jaar!! Dat is best lang! Gefeliciteerd! Wat een lekker dinner zeg! Ziet er heerlijk uit!

    BeantwoordenVerwijderen