Eerste indruk: Pastinaak

Vergeten groenten waren een paar jaar geleden helemaal hip, ik weet niet meer of ik toen al op mezelf woonde maar de hype is zo'n beetje helemaal langs me heen gegaan. Maar in de #health craze komen vaak nog gezonde vervangers voor aardappel voorbij, daarbij wordt naast zoete aardappel ook vaak pastinaak benoemd. Omdat ik dit echt nog nooit had gegeten besloot ik me er toch maar eens aan te wagen, ik hou immers wel van een culinair avontuurtje.



Wat is pastinaak?
Volgens Wikipedia is pastinaak een "wortelgewas met een zoete anijsachtige smaak", dat het een soort wortel is had ik natuurlijk al gezien, de smaak moeten we maar afwachten. Van oorsprong komt de pastinaak uit het Middellandse zeegebied en is de plant echt al eeuwen een bekende in de kookpot. Door het verspreiden van mensen over de wereld is de pastinaak ook over de hele wereld geraakt en kwamen ze er in koudere gebieden achter dat de wortel daar veel groter werd dan in het warmere middellandse zeegebied.

Grappig weetje is dat, hoewel de pastinaak in Europa na al die jaren nog steeds erg populair is, hij in de Verenigde Staten vooral gezien wordt als onkruid. Ik kan wel zeggen dat het (nu ik het geproefd heb) waarschijnlijk het lekkerste onkruid ooit is.



Ik besloot bij de pastinaak zalm te roken en de pastinaak zelf op 3 verschillende manieren te bereiden. Zo zou ik de smaak van pastinaak echt goed kunnen beoordelen. En natuurlijk maakt het de maaltijd een stuk spannender. Ik zag dat zowel pastinaak chipjes als frietjes erg populair zijn. Dus sneed ik plakjes die ik zou gaan frituren en frietjes die in de oven gebakken zouden worden. Wat er nog over was aan pastinaak kookte ik en daar maakte ik een puree van, met lekker boter er door en een beetje nootmuskaat. Bij de frietjes maakte ik een citroen mayonaise. Omdat het meer om het proeven ging dan om het recept heb ik helaas niet onthouden wat ik er allemaal in heb gedaan, volgende keer zal ik daar beter op letten!



Stiekem vind ik pastinaak uiteindelijk niet heel speciaal of zo, het is inderdaad gewoon een beetje zoals wortel. Ik vond het zeker niet vies, integendeel het was echt heel erg lekker, maar ik snap de hype erachter niet zo heel goed. Pastinaak is niet goedkoop (ik geloof dat ik 2,50 betaalde voor 3 wortels.) Misschien is dat ook wel wat de hype maakt; hoe duurder hoe beter lijkt het immers in de wereld van gezond eten. Toch zal pastinaak ook wel vaker op mijn menu verschijnen, maar ik denk eigenlijk wel alleen op speciale momenten, dus wie weet komen er binnenkort nog wel hele leuke recepten op mijn blog met pastinaak. Hebben jullie nog lekkere recepten met deze groente? Wat zouden jullie graag zien dat ik een keer zou proberen?

Ph. by me.

1 opmerking :