Koken met restjes #1

Soms heb je nog wat dingen in je koelkast liggen die echt op moeten en waarvan je denkt; wat MOET ik er mee. Vandaag had ik het makkelijk; ik had nog wat dingetjes over van toen ik bezoek had gekregen van mijn zus en haar gezin. We hadden met zijn alle Turkse pizza van Jamie Oliver gegeten, maar ik had VEEL te groot ingekocht met als gevolg dat we sowieso ook al de tweede dag Turkse pizza aten met de (klaargemaakte) restjes van dag 1. Toen aten we nog een keer sla bij shoarma en uiteindelijk een week later NOG een keer Turkse pizza. Maar nog steeds had ik komkommer en feta over die echt op moesten. Meteen kreeg ik door deze combinatie de gedachte om eens een beetje de Griekse kant in te gaan, ik had ook nog olijven liggen dus dat kwam goed uit. Ik vroeg tussen wat kennissen rond en kwam op uit op de volgende receptjes. Doordat ik een goed gevulde voorraadkast heb hoefde ik alleen verse peterselie, tomatenpuree en yoghurt te kopen wat mijn boodschappenlijstje op een bedrag van ongeveer 2,50 euro zette, prima, daar doe ik het voor. Natuurlijk zul je zelf wat aanpassingen moeten maken naar wat er in jouw voorraadkast staat, maar restjesdag is hier in huis nooit vies of saai en dat zal ik vandaag wel eens even laten zien!



Tzatziki
- (Griekse) yoghurt 250 ml
- 1/2 Komkommer
= Knoflook (4 kleine of 2 grote tenen)
- Verse munt
- Gedroogde dille
- Citroen
- Zout

Voor tzatziki gebruik je normaal natuurlijk Griekse yoghurt, maar 1,60 voor een enorme emmer (die never nooit op gaat) ten opzichte van een bakje van 500 ml voor 45 cent vond ik toch wel een beetje te gek. Dus mijn tzatziki was wat slap, maar wel lekker budget. De halve komkommer rasp je op zijn grofst, knoflook wordt gewoon simpelweg geperst. Nadat alle ingrediƫnten samen gemengd zijn in een kom zet je het even een uurtje of zo afgedekt in de koelkast, daarna is het klaar om opgediend te worden.

Gehaktballetjes
- 250 gram half om half gehakt
- Verse peterselie
- Verse munt
- Zout
- Peper

Ook dit is gewoon mengen van ingrediƫnten, zorg dat de peterselie en munt goed fijn is gehakt en maak de balletjes niet te zout. Als alles goed gemengd is splits je het gehakt in 8 stukjes en rol je daar mooie balletjes van. Deze bak je in een klein beetje olijfolie tot ze gaar en een beetje bruin zijn.



Salade
- 1/2 Komkommer
- Olijven
- Tomaten
- Feta
- Verse peterselie
- Olijfolie

De komkommer snijdt je in hele dunne plakjes en dan nog eens door 2, de olijven kun je snijden zoals je ze zelf het lekkerst vind; kleine ringetjes of grof en alleen door twee. Hetzelfde geldt eigenlijk voor de tomaten. Ik gebruikte trouwens geen verse tomaten, maar zongedroogde omdat mijn vriend echt niet van verse tomaten houdt, maar verse zou wel echt 1000 keer lekkerder zijn geweest, haha. Met wat gehakte peterselie, lekker wat feta en een sprenkeling van olijfolie meng je alles door elkaar.

Tomaten rijst
- 1 kopje rijst
- 2 blikjes tomatenpuree
- 1/2 ui
- Zout

Kook de rijst, gewoon zoals je normaal doet. Fruit dan het halve uitje (in kleine stukjes gesnipperd) in een klein beetje olijfolie. Dan voeg je de tomatenpuree en de rijst aan de uien toe en meng je dit door elkaar tot de hele rijst goed rood/roze is. Op smaak brengen met een beetje zout en opdienen met feta om eroverheen te brokkelen.



Kruiden stokbrood
- Stokbrood
- 1 grote teen knoflook of 2 kleintjes
- Verse peterselie
- Olijfolie
- Grof zeezout

Snijdt een voorgebakken stokbrood in stukken, maar snijdt niet helemaal door, zodat het wel aan elkaar blijft zitten. Meng dan geperste knoflook, gehakte peterselie en flink wat zeezout met olijfolie en wrijf daar de bovenkant van het brood mee in. Zorg ook dat er nog lekker wat van het mengsel tussen de sleuven van het brood komt. Bak het brood vervolgens in een op 200 graden voorverwarmde oven tot hij lekker bruin ziet.

Het was een hele tafel vol met lekker eten, maar het was ook best wel heel veel! Maak wat extra gehaktballetjes en je kan met deze gerechtjes makkelijk 4 mensen voeden, misschien geen bodemloze putten, maar wel normale eters, haha. Ik denk dat ik zeker vaker tomaten rijst maak (volgende keer doe ik er een beetje honing bij, want dat miste ik eigenlijk wel) en de gehaktballetjes waren ook echt super lekker. De tzatziki en salade had ik al wel vaker gemaakt en daarvan wist ik dus wel dat het een succes zou zijn. Vindt je het leuk om te zien wat ik klaar maak met restjes en voorraadkast-inhoud? Is deze 'rubriek' voor herhaling vatbaar? Heb je zelf ook een vaste restjes dag? Ik heb zelf niet heel vaak restjes dagen, omdat ik heel erg precies kook, maar ik kan natuurlijk wel zorgen dat het vaker voor moet komen...

Ph. by me.

Geen opmerkingen :

Een reactie plaatsen