Koningsdag, tijd voor de vrijmarkt!

Happy kingsday! Vandaag is het weer tijd voor koekhappen en vrijmarkten bezoeken. En vooral die laatste is natuurlijk heel interessant voor #creachicks! Daarom ga ik vandaag even de tijd nemen om wat van de dingen te benoemen waar ik op let als ik ga rommelmarkt shoppen. Helaas is hier in de buurt geen leuke vrijmarkt, maar ook met bevrijdingsdag, pinksteren en hemelvaart zijn overal in Nederland de leukste rommelmarkten, dus als je vandaag mijn tips niet kunt gebruiken, dan toch zeker in de komende maanden wel...



1. Vintage naaiboeken en patronen
Je moet niet gek staan te kijken als je Knips uit 1990, 1980 of zelfs 1970 op zo'n rommelmarkt ziet liggen, vaak voor heel weinig. En met de huidige trends zijn dit soort patronen natuurlijk heel handig (hallo wijde pijpen!) Ik vond eens op een rommelmarkt een heel gaaf patronenboek van de gulden schnitt, ik heb er uiteindelijk nog nooit iets uit gemaakt, maar alleen er in kijken is al zo super inspirerend!

2. Kleding in mooie stoffen
De kleding die je ziet hoeft niet zelf altijd mooi te zijn of te passen, als je een soepjurk in een enorm gave stof vindt (en hij is niet te duur) dan moet je hem gewoon meenemen, want daar kun je zelf weer iets nieuws van maken.



3. Kitsch
Een oud schilderij in een kitscherige lijst, kopjes en bordjes met een bloem en een gouden randje of een barokstijl kaarsenstandaard. Super lelijk en in sommige gevallen is het dan genoeg om weer super gaaf te worden, maar soms heeft het dan eerst nog een likje verf nodig, maar voor die paar cent is het slim om je ogen open te houden.

4. Kleine meubels
Een ouderwetse naaikist of een leuk klein tafeltje of kastje, waarschijnlijk voor een hanbekrats te vinden en super om op te knappen. Natuurlijk is het onhandig om grote dingen te kopen, maar met een bijzettafeltje of zo kun je nog prima verder, al zul je behoorlijk bepakt en bezakt zijn als je al mijn tips hebt opgevolgd.


Bron

5. Scrabble, spelletjes en speelgoed
Scrabble tegeltjes zijn echt heel erg gaaf om te gebruiken voor DIY's, dus als je voor weinig een doos tegen komt is het misschien wel leuk om hem te kopen. Ook andere spelletjes kunnen misschien leuke onderdelen voor DIY's en natuurlijk lego poppetjes voor de DIY die ik hier maakte. Ook speelgoed autootjes kunnen een leuke hanger maken, trouwens. Gebruik je fantasie terwijl je langs de kleedjes loopt.

Maar een rommelmarkt is eigenlijk gewoon een kansspel; soms vindt je tientallen leuke dingen en soms niets. Je moet dus ook niet te specifiek op zoek gaan, maar gewoon je ogen open houden, je weet nooit waar je stiekem een zeer speciaal, mooi en gaaf item op de kop kunt tikken. Doe daarom ook nooit te enthousiast over iets, al vind je een authentieke Chanel voor 5 euro (dat is nog altijd mijn stiekeme droom) zet je poker face op en doe je vreugdedansje 10 meter verderop. Mocht dat gebeuren, dan hoef je voorlopig trouwens niet meer naar rommelmarkten te gaan want dan is je levensvoorraad rommelmarkt-geluk wel in 1 keer op gebruikt...

Ph. by me.

3 opmerkingen :

  1. Ik heb een oude camera gekocht voor 1 euro! SCORE!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kijk! Dat zijn de koopjes waar je het voor doet, super leuk!

      Verwijderen
  2. Vroeger kocht ik voornamelijk oude tijdschriften, terwijl ik nu die kitsch dingen leuk vind. Perfect om DIY mee te maken.

    BeantwoordenVerwijderen