Minke Maria kookt: Broodje met o.a. wortel en ei

Ik heb mijn hoofd gebroken over leuke receptjes voor pasen, maar het kwam eigenlijk maar heel moeizaam op gang, pasen moet licht, luchtig en groen zijn voor mijn gevoel en ik zit met mijn hoofd nog een beetje bij de paddenstoelen, stamppotten en zware sauzen. Uiteindelijk heb ik twee leuke receptjes voor jullie bedacht, met als eerste vandaag een recept dat perfect past bij een paasontbijt, brunch of high tea, volgens mij nog steeds de meest populaire maaltijden waarbij mensen pasen vieren, zoals je op de foto kan zien is de basis een broodje met ei, maar dat maken we voor deze speciale gelegenheid wel even extra lekker!



Ingrediƫnten:
- Kaiser broodjes
- Wortels (uit pot of blik)
- Kruiden roomkaas
- Rauwe ham
- Ei
- Rucola
- Azijn



Ik koos voor dit recept voor afbak broodjes en omdat ik straks wel gewoon koude broodjes wil bak ik ze al van tevoren (volgens de aanwijzingen op de verpakking), als je gewoon verse broodjes haalt bij de bakker kun je deze stap natuurlijk overslaan. Wel wil ik ook dat de wortelpuree die straks op het broodje komt ook lekker afgekoeld is, dus die worteltjes gaan we alvast koken. Door wortels uit een pot of blik te nemen zijn ze veel sneller gaar, maar natuurlijk kun je ook gewoon verse wortels gebruiken. Je kookt deze tot ze helemaal zacht zijn en pureert ze dan met een staafmixer. Door deze puree meng je vervolgens de kruidenroomkaas, zodat het een lekkere spread wordt.



Als de broodjes en de wortelspread is afgekoeld gaan we de eieren pocheren. In principe zijn er 2 manieren om dit te doen; de moeilijke manier (hier) en een wat eenvoudigere manier (hier). Ik probeerde eerst de makkelijke manier, maar mijn ei bleef helemaal aan het plastic plakken en was nog veel te zacht. Toen deed ik (voor het eerst) de moeilijke/officiƫle manier en dat lukte gewoon echt heel goed! Wow! niet verwacht. Maar doe vooral wat jij het meest prettig vind. Het ei mag heel even afkoelen, dat het nog wel lauwwarm is, maar niet echt gloeiend heet.



Terwijl het ei dus een beetje afkoelt kun je mooi het broodje opmaken. Op zowel de boven als de onder kant smeer je een laagje wortel spread. De onder kant van het broodje beleg je dus verder met de rucola, rauwe ham en natuurlijk ook het ei. En dan kun je gaan genieten. Of het natuurlijk serveren voor het ontbijt, de lunch of brunch met pasen. Om het iets minder heftig te maken (ik vond hem echt wel super vullend) kan je bijvoorbeeld alleen de helft van het broodje gebruiken, dan hou je ook nog wat ruimte over in je maag voor die lekkere croissantjes die waarschijnlijk ook wel op tafel staan, haha.

Ph. by me.


Geen opmerkingen :

Een reactie plaatsen