Minke Maria Kookt: Lamsrack met muntjus

Zoals ik bij het vorige artikel al zei duurde het even voordat ik twee leuke recepten had voor pasen, maar dit verzon ik gewoon spontaan toen ik bij de slager stond en de lamsrack in de aanbieding was. Ik dacht dat dat wel heel erg bij pasen zou passen en besloot ermee aan de slag te gaan. Omdat ik nog nooit lamsrack had klaargemaakt (of gegeten) heb ik wel even op internet gekeken wat er nou lekker bij was en ik vond een recept voor een muntjus. Ik heb deze natuurlijk wat aangepast aan mijn makkelijke manier van koken (alles 1 voor 1 in plaats van tegelijk) en ging ermee aan de slag.



Ingrediƫnten:
- Lamsrack
- Wortels (uit blik of pot)
- Tuinbonen
- Kruidenroomkaas

Jus:
- 40 gram boter
- 100 ml water
- 1 runderbouillonblokje
- 100 ml droge witte wijn
- Takje munt
- 1 eetlepel honing
- Sap van een kwart citroen



Ik maakte zoals ik in de inleiding al vertelde de verschillende onderdelen weer, zoals altijd, 1 voor 1. Zo kan ik mijn aandacht erbij houden en verpieterd er niets. Ik ben namelijk geen held in het inschatten van tijd. De tuinboontjes komen uit de vriezer en deze gaan als eerste in een pan met warm water, tuinbonen zoals ze uit de verpakking komen zijn (vind ik) niet zo lekker en erg taai en daarom dop ik ze nog een keer extra. Dit is erg makkelijk, maar wel tijdrovend werk en de tuinboontjes moeten eerst ontdooien, dus begon ik maar aan de jus.

Daarvoor smolt ik 40 gram boter in een steelpannetje vervolgens voegde ik het water (waarin ik het bouillonblokje oploste) witte wijn, honing, citroen en het takje munt toe en liet ik dit even staan. Niet te lang want straks ga ik het meteen opwarmen als de lamsrack gebakken gaat worden.

De worteltjes had ik zelf nog staan van het vorige recept en ik besloot ze nog eens te gebruiken, ik deed wel iets minder kruidenroomkaas bij deze 'batch' omdat het maar een heeeel klein beetje de smaak aan mocht nemen, dus dat was ongeveer een theelepel. Wederom met een staafmixer goed fijn gepureerd.

Als dan de tuinboontjes ook gedopt zijn is alles klaar om warm gemaakt te worden, ik zet de jus en wortelpuree op een klein pitje en op laag vuur, net als de tuinboontjes. Deze gaan alleen op de grootste pit. Op de op-een-na grootste pit gaat de pan voor het vlees en hierin smelt ik wat boter, als je liever olie gebruikt kan dat ook, maar dat vind ik niet zo lekker. Het vuur blijft halfhoog staan als ik de lamsracks er in leg, ik durfde ze niet te kruiden en omdat de jus al goed op smaak was leek me dat ook niet nodig. De lamsracks bak je ongeveer in 5 minuten aan elke kant medium gaar en dan is het al tijd om op te scheppen en te gaan peuzelen. Je andere onderdelen zijn nu ook klaar en warm dus dat is mooi. Voor je de jus serveert haal je trouwens wel even het munttakje er uit, dit is alleen om smaak af te geven. Als er teveel kleine stukjes in zitten kun je hem nog even zeven.



Omdat we lamsrack nog nooit hadden gegeten was het wel een verassing hoe het zou gaan smaken, maar potverdorie wat was dat lekker zeg! Ik ben niet zo van het kluiven, dus dat is wel minder, maar de smaak is zo zacht en met die lekkere frisse jus, tuinboon en zoete wortel werd het echt een geheel. Het is misschien niet de meest avontuurlijke schotel, maar ik moest ergens beginnen en lekker simpel is ook gewoon lekker, toch? Wat ga jij eten dit weekend?

Ph. by me.

1 opmerking :

  1. Wat een leuk recept! Heb zelf nog nooit lamsrack gegeten, maar ik geloof je meteen als je zegt dat het lekker was ;)

    BeantwoordenVerwijderen