Vijf dingen die leuk zijn aan zelf kleding maken...

Ik ben nu zo'n 4 jaar bezig met zelf kleding maken, daarvoor liet ik al wel eens dingen maken door mijn moeder, het is echt mijn grootste hobby. Daarom leek het me leuk om eens een artikeltje te schrijven over wat er nu echt zo leuk aan is. Zeker omdat er afgelopen week iets gebeurde wat me weer echt het plezier in liet zien.



1. Complimenten over kleding zijn ineens 10 keer leuker.
Natuurlijk is het altijd leuk om complimentjes te krijgen, van oma of een tante, maar van een vreemde is het natuurlijk nog leuker. Gisteren kreeg ik een compliment over mijn broekpak van een meisje bij de Etos. Ik had een beetje een klote dag, maar toen ik kon zeggen: 'Dank je, ik heb hem zelf gemaakt!' Voelde ik mijn hele humeur weer opfleuren. Helemaal toen ze er ook nog een collega bij riep: 'Kijk dan! Die heeft ze zelf gemaakt, is hij niet gaaf!' Haha. En ik moet zeggen dat het toch heel anders is als je dan complimenten krijgt en je moet zeggen dat het van de Primark af komt...

2. Niemand draagt hetzelfde als jij.
In dezelfde straat; als mijn pak van de Primark was geweest was de complimenterende vrouw waarschijnlijk meteen die avond naar de winkel gerent om hem ook te halen. Hierdoor ben je in no time niet meer echt origineel, door zelf kleding te maken ben je altijd uniek. Maar dat niet alleen; je kunt ook echt je hele eigen stijl ontwikkelen. Zo had ik, in de tijd dat alle jeans nog wijd waren, zelf een skinny kunnen maken als ik op tijd was geweest en maak ik nu lekker veel kleding in Afrikaanse prints. Zoek dat maar eens in de winkels in de stad.



3. Het proces.
Ik kan zo genieten van het proces dat volgt als ik een idee heb over wat ik wil maken. Soms lig ik wakker in bed, te denken aan hoe ik iets ga maken. Lekker naar de stoffenwinkel of markt om de stoffen uit te zoeken, het patroon uitzoeken en aanpassen. Ooh ik vind dat echt zo heerlijk! Soms duurt alles in mijn hoofd nog wel langer dan het uiteindelijk maken van het kledingstuk zelf, zeker als ik iets wil wat een beetje moeilijker is dan normaal, dan bedenk ik eerst in mijn hoofd hoe ik het aan ga pakken (zo'n 10 keer, net zo lang tot ik de perfecte manier heb gevonden.)

4. Lekker goedkoop.
Als je zelf kleding maakt kun je heel goed je budget in de gaten houden, natuurlijk kun je stoffen van 20, 30 of zelfs 100 euro per meter kopen, maar bij stoffenwinkels en op de markt vind je vaak ook echt hele leuke stoffen voor een paar euro, laatst kocht ik zelfs heel mooi (eenvoudig) stof voor 50 cent de meter! WOW! Ik heb ook echt weer eens zin om naar de markt te gaan en aangezien het dinsdag mooi weer wordt ga ik me dan denk ik mijn kans slaan.

5. Recycling.
Omdat je ook vanaf 0 zelf kleding kan maken is het ook makkelijker om andere kledingstukken aan te passen of te recyclen tot iets nieuws. Heb je een miskoop in je kast hangen of is je favoriete kledingstuk te klein of versleten dan kun je daar mee aan de slag gaan zodat hij niet in de prullenbak maar terug in je kast kan. Ik heb dan ook al een aantal kledingstukken van de zak van max kunnen redden. Maar ook de kast van je moeder, vader, oma of de kringloop kunnen ineens de basis zijn voor een hele nieuwe outfit.



Heerlijk om even te richten op leuke dingen, maakt je meteen een stuk vrolijker, maar ik ben meteen ook wel geïnspireerd om juist een artikel over de minder leuke dingen aan zelf kleding maken te schrijven, dus deze zal ook binnenkort een keer verschijnen!

Ph. by me.

2 opmerkingen :

  1. Oh ik wou dat ik zo handig was met naald en draad! Die jumpsuit is inderdaad geweldig! :o

    BeantwoordenVerwijderen