5 dingen die niet leuk zijn aan zelf kleding maken

Laatst schreef ik al een artikel over wat leuk was aan zelf kleding maken, maar stiekem zitten er ook wel een paar nadelen of minder leuke kanten aan. Natuurlijk blijft het mijn grootste hobby en haal ik daar vooral veel voldoening uit, maar ook de minder leuke kanten mogen een keer genoemd worden, zeker voor de mensen die er aan denken om te beginnen met zelf kleding maken; be aware, dit zijn de risico's! ;)



1. Je moet iets eerst maken voor je het aan kan
Soms dan heb ik stof gekocht en een beeld in mijn hoofd van wat ik wil gaan maken en dan kan ik eigenlijk niet wachten tot ik het aan kan. Als je dan een kledingstuk hebt gekocht bij een winkel dan kan dat gewoon, dan kan je zelfs last minute nog lekker gaan shoppen voor die avond, maar als je het zelf maakt gaat dat stukken moeilijker. Al heb ik toch met regelmaat de laatste zoompjes gezet vijf minuten voor ik moest vertrekken.

2. Het kan mislukken
Kleding die je in een winkel koopt zit ook niet altijd zoals je verwacht als je het op het hangertje zit, maar ook zelfgemaakte kleding kan soms niet helemaal uitpakken zoals je verwacht. Zo zijn er bij mij al een aantal projecten in de vuilnisemmer beland. Pasvorm van een vuilniszak of stof dat niet helemaal geschikt bleek voor het model dat ik had uitgekozen. Uiteindelijk maakt het me wel een stuk trotser op wat me WEL lukt, maar het kan ook enorm balen zijn als dat net een heel leuk stukje stof was wat je de prullenbak in ziet verdwijnen.



3. Ik ben verwend
Als ik gewoon lekker wil gaan shoppen voor een nieuwe jurk of broek merk ik dat ik echt heel erg verwend ben. Negen van de tien keer vind ik dingen echt te duur voor wat het is en roep ik 'Ik kan die stof voor een kwart van de prijs op de markt halen', ik denk dat ik daardoor niet gezelliger ben geworden om mee te shoppen, haha. Maar ook als ik dan wel iets wil kopen, dan kijk ik eerst naar de afwerking en het wil nog wel eens zo zijn dat dat een make it or break it punt is voor mij om het kledingstuk wel of niet te kopen. Je kunt dus wel een beetje stellen dat ik mezelf verwend heb door zelf kleding te maken.

4. Het is een eenzame hobby
Voor mij tenminste. Je kunt natuurlijk bij een naaiclub of naaicursus gaan, maar als je zo'n eigenwijsje bent als ik die het allemaal zelf uit wil vinden en die geen vrienden heeft met dezelfde interesses dan is het vrij eenzaam om te naaien. Ik maak wel eens wat samen met smam wat kleding (vooral die met technieken die ik zelf nog niet helemaal onder de knie heb) maar ook dat is nu niet echt het soort sociale contacten dat goed voor me zou zijn.



5. Slapeloze nachten
Ik vertelde het al in het positieve kanten artikel dat ik er van kan genieten om een idee helemaal uit te werken in mijn hoofd en ja, als ik onder de douche sta of op een ander dagdroom momentje is dat heerlijk. Maar het is ook echt al met grote regelmaat gebeurd dat ik echt u-ren wakker lag, terwijl in mijn hoofd maar door bleef malen hoe ik een bepaalde jurk of ander project het best in elkaar kan zetten. (Nu moet ik zeggen dat ook mijn blog af en toe voor slapeloze nachten zorgt, ik denk dat het probleem gewoon is dat ik pas 's nachts pas echt creatief word, wat betekend dat ik gewoon f'd for life ben.)

Gelukkig wegen de leuke kanten van het zelf kleding maken heel zwaar op tegen de minder leuke kanten, want anders had ik het al lang op gegeven. Ik had dus misschien beter dit artikel eerst kunnen schrijven en met een positieve noot kunnen eindigen, maar ja het idee voor dat andere artikel had ik eerst (en was eerlijk gezegd ook een stuk makkelijker om te schrijven, want de minder leuke dingen moest ik echt zoeken.) Wat is het grootste nadeel aan jouw hobby?

Ph. by me.

1 opmerking :

  1. Ik hb mij er eigenlijk nog nooit aan gewaagd. Ik ben te bang dat het mislukt :)

    BeantwoordenVerwijderen