Maak het niet te bont

Ten eerste wil ik even zeggen dat dit artikel misschien een beetje raar is nu we weer naar de zomer gaan, maar de strijd tegen bont moet wat mij betreft gewoon doorgaan, ongeacht het weer, daarom plaats ik dit artikel nu ik me er goed bij voel. Ten tweede moet ik zeggen, dat als ik heel eerlijk ben ik bontjassen echt wel heel gaaf vind, ik ben dan ook ooit in een ver verleden ook de eigenaar geweest van een dergelijke jas. Maar 1 ding vind ik hierbij echt enorm belangrijk; dat het nep bont is. (Mijn bontjas was zelfgemaakt en dus 100 procent zeker hartstikke nep.) Want echt bont hoort maar door 1 'iemand' gedragen te worden en dat zijn de beestjes zelf. Gelukkig was ik hier, dankzij Kinderen voor Kinderen, al vroeg van op de hoogte en zong ik vrolijk dat ik nooit zo'n 'Tweedehands jas' zou willen dragen.



Nu wil ik heel eerlijk zeggen dat de meningen over nep bont wel verdeeld zijn; sommigen zijn er van overtuigd dat nep bont alsnog de bont industrie stimuleert. Persoonlijk denk ik dat echt bont gewoon verboden moet worden en standaard vervangen moet worden door nep bont. Veel mensen denken nu namelijk al dat hun bont nep is (vaak vanwege de prijs) maar wist je dat juist echt bont vaak heel goedkoop is? Dit is dan bont uit China, Nederlands bont uit de nertsen fokkerij is wel weer heel duur maar wordt vaak geƫxporteerd. Maar persoonlijk schrok ik er wel van dat er schijnbaar in Nederland nog bont wordt 'gemaakt'. We hebben het niet nodig om warm te blijven hier en het is dus enkel en alleen 'voor de mooi'. Als je dan weet dat de beestjes niet alleen tijdens hun leven niet echt fijn zijn behandeld, maar ook nog eens op enorm crue wijze worden gedood en soms zelfs levend gevilt worden dan vergaat je de zin toch om zo'n kraag of zelfs hele jas aan te doen?

Maar niet alleen bont is heel naar voor de beestjes, ook angorawol valt wat mij betreft onder dezelfde noemer. Deze wol komt van super schattige, fluffy konijnen en wordt verkregen door de haren uit de nog levende beestjes te trekken, zonder dat zij worden verdoofd of iets dergelijks. Nu wordt gezegd dat de wol in principe wel diervriendelijk zou kunnen worden verkregen en dat vooral de goedkope angorawol (bijvoorbeeld bij H&M) op deze gruwelijke wijze wordt verkregen, maar waarom zou je risico lopen dat er dieren zijn gemarteld voor jou mooie trui?



Natuurlijk gaan er in de kledingindustrie momenteel nog veel dingen niet zoals ze zouden moeten, ik ga niet al die misstanden bespreken op mijn blog, voor mijn gevoel is er vooral over bont nog veel onduidelijkheid en daarom wilde ik dit graag doen. Wil je meer weten, ga dan naar de website van Bont voor dieren.

Ph. by me.

5 opmerkingen :

  1. Goed dat je hier aandacht aan besteed! Geen bontje voor mij!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig dat je hier aandacht aan besteedt? Ook geen bont voor mij, nooit gedragen. Wanneer gaan ze dat nu gewoon verbieden :(

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Daar zit geen woord Spaans bij:)) Mochten er mensen zijn die zich afvragen of hun kraag echt is of nep, dan kunnen ze gratis een sample insturen naar: http://animalhairlab.actietegendierenleed.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Helemaal met je eens. Moet inderdaad verboden worden.
    Liefs Cindy

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Helemaal met je eens. Moet inderdaad verboden worden.
    Liefs Cindy

    BeantwoordenVerwijderen