Minke Maria kookt: Knapperige kikkererwten

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het idee voor dit recept kreeg door MissLipgloss.nl, maar ik heb uiteindelijk zelf uitgevonden hoe ik het het beste kon doen en het lekkerst kon kruiden. Ik at deze kikkererwten als bijgerecht, als vervanging voor aardappelen, maar ik moet heel eerlijk zeggen dat ik het vooral geschikt vind als minder ongezonde snack, als vervanging voor nootjes of chips.



Ingrediƫnten:
- Kikkererwten uit pot of blik
- Olijfolie
- Zeezout
- Paprikapoeder
- Knoflook
- Rozemarijn
- Tijm
- Cayennepeper poeder

Als eerste heb ik de kikkererwten gewassen en uit laten lekken in een vergiet, door kikkererwten uit pot of blik te gebruiken zijn ze al gekookt en gaar. Je kunt vast ook wel andere gebruiken, maar deze moet je dan eerst ook nog voorbereiden. De kikkererwten moeten droog gebakken worden in een droge koekenpan, zodat al het vocht wat op/om/in de erwten zit al verdampt is voor het in de oven gaat.

In de 'marinade' deed ik 2 of 3 kleine teentjes knoflook, een flinke eetlepel paprikapoeder, een snufje tijm, rozemarijn en een heeeeel klein beetje cayennepeper poeder, met een heel klein beetje olijfolie kon ik de kikkererwten vervolgens goed insmeren. Ik was het zout in eerste instantie vergeten, dus deed dat er pas over heen toen de erwtjes al uit te oven kwamen (in een ovenschaal, voor 20 minuten op 200 graden) maar ik zou sowieso het zout niet in de marinade doen, maar los over de erwtjes voor ze in de oven gaan. Elke 10 minuten dat de erwtjes in de oven staan hussel je ze een beetje door elkaar.



Zoals ik dus al zei vond ik het als bijgerecht niet geslaagd, maar koud heb ik 's avonds wel lekker zitten sneukelen en dat beviel me wel heel goed. Het is wel echt belangrijk dat de kikkererwten goed 'hard' zijn, misschien zou ik ze nog wel 10 minuutjes langer in de oven kunnen laten staan, want nu hadden sommigen nog een zachte binnenkant terwijl de harde erwtjes lekkerder waren. Ik vind het dus zeker voor herhaling vatbaar en andere lekkere kruidideetjes hiervoor zijn dan ook zeker welkom!

Ph. by me.


1 opmerking :