DIY: Fotoplankjes

Al een hele tijd hebben wij planken liggen, gewone vuurhouten planken, ooit gekocht door mijn vriend om een urban garden van te maken, maar dit heeft anders uitgepakt. Daarom besloot ik dat IK er dan maar iets mee zou gaan doen, want ze maar laten liggen is ook niks. Toen zag ik dat ze op een marktje plankjes verkochten met klemmetjes erop waar dan kaarten of foto's aan opgehangen konden worden. Een DIY was geboren.



Tijd: 2 uur (wel veel wachten)
Moeilijkheidgraad: ♥♥


Benodigdheden: plankjes van ongeveer 12 bij 20 - klemmetjes (hier) - verf (action) - lijmpistool (action) - kwasten en/of verfroller (action)


De plankjes heb ik door mijn vriend laten zagen, want eerlijk is eerlijk; als ik het had gedaan had ik waarschijnlijk nu met 1 hand moeten typen. ;) :p Maar goed, daarna goed geschuurd (vooral aan de randjes) en toen met witte acrylverf 3 laagjes geschilderd. Steeds moet je wachten tot de laag droog is voor je aan de volgende begint.


Het leek me wel leuk om de zijkantjes in een kleur te doen en dan dezelfde kleuren als mijn lectuurbakken.


Ik schilderde de zijkanten met een klein penseeltje zodat ik netjes zou kunnen werken, maar je kunt de voorkant (en achterkant) ook even afplakken met schilderstape om knoeien te voorkomen. De gekleurde zijkanten hoefde ik maar 1 en op een paar plekken 2 lagen te geven, maar alles moest daarna wel goed drogen.


Om te beslissen waar het klemmetje komt meet je waar het midden van het plankje zit.


Over die lijn zet je een streep met je lijmpistool.


En voorzichtig zorg je dat het klemmetje er recht op komt te zitten, let wel op dat deze lijm bijna meteen hard/droog is en het klemmetje niet meer te verschuiven.

Eindresultaat:






Natuurlijk kun je de plankjes ook blank houden of beitsen of egaal in een kleur verven, de mogelijkheden zijn oneindig zodat deze fotoplankjes in elk interieur passen. Leuk voor om kaarten of foto's op te hangen, maar ook to do lijstjes of andere briefjes. Is dit een DIY die jij wel eens zou willen maken?

Ph. by me.

6 opmerkingen :

  1. Wat een leuk idee zeg! Het lijkt mij vooral handig voor boodschappenbriefjes, ik ben zo'n persoon die zelfs dat kwijt zou kunnen raken haha!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ontzettend leuk. Vooral de kleuren aan de zijkant er leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel erg leuk en simpel. Ga eens opzoek naar die klemmetjes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De klemmetjes hebben ze gewoon bij de Hema!

      Verwijderen