DIY: tattoo choker/armband

Het was de zomer van 1999 toen de tattoo-choker echt helemaal 'de shit' waren. Bij mij zat er dan ook standaard een om mijn nek en ik bedacht dat dat 'voor altijd' mijn statement zou blijven, toch werd het winter 1999 en verdween de ketting in de kast; het was al snel uit de tijd en het zien van de ketting werkte voor mij en mijn leeftijdsgenoten als een tijdmachine. Toen ik ze vorig jaar dus weer langzaam terug zag komen in de winkels kreeg ik ook eerst een rilling over mijn rug, maar ik moet zeggen dat ik een tattoo-armbandje eigenlijk best wel heel leuk vind. En aangezien het HEEL makkelijk zelf te maken is besloot ik de DIY met jullie te delen.


Tijd: 10 minuten
Moeilijkheidgraad: ♥


Benodigdheden: dik sieraden elastiek (hier) - klem - map, notitieboekje of iets anders stevigs.


Knip eerst het elastiek op maat, je hebt ongeveer 1 meter nodig voor een armband en 2 meter voor een choker.


Vouw de draad dubbel en klem dit op je boek of andere 'stevige ondergrond', met de 'vouw' onder het klemmetje.


Maak van de rechter draad een lus.


Haal de linker draad door de lus.


Maak dan van de linker draad een lus en haal daar weer de rechter draad doorheen.


Ga zo door tot je armbandje of ketting lang genoeg is.


Maak een knoop in het uiteinde.


Haal 1 van de draadjes aan het einde door de lus aan het begin en knoop dit ook vast, met een drupje seconde lijm op de knoop weet je zeker dat hij niet los gaat.

Eindresultaat:


Super eenvoudig dus, ik ben echt heel blij met mijn armbandje. Vroeger vond ik ze ook mooi als ze 2 draden hadden, maar daarvoor is 1mm wel te dik, dus dan gebruik je elastiek van 0,5mm of zo en dan 2 draden. De verkoper die ik hierboven noem heeft ook draad in allerlei kleuren, echt super leuk! Zou dit de hype van 2015 kunnen worden? Doe jij er dan aan mee, of heb je teveel associaties met de trend van 16 jaar geleden?

Ph. by me.

8 opmerkingen :

  1. Grappig, ik heb ze ook gehad, jaaaaaren terug. Maar ik gok dat de zomerhype paracord wordt... Natuurlijk ook heel retro, want eigenlijk is het hetzelfde als macramee;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik was vroeger gek op deze bandjes! Ik heb er tegenwoordig nog steeds 1, maar dan wel voor om m'n nek.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik droeg ze tussen mijn 5e en 14e paar jaar mee gestopt maar sinds paar maanden draag ik ze ook weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat leuk! Deze heb ik ook gehad. Wist niet dat ze zo simpel te maken waren. Dit ga ik ook proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik had ze ook, maar durfde ze kiest meer te dragen toen in het nieuws verscheen dat het materiaal schadelijke stoffen bevatte. Enig idee hoe dat nu is?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb hem gewoon gemaakt met sieraden elastiek, ik heb het gekocht via ebay maar hobby winkels hebben het ook. Ik zou op dat soort spul niet gaan kauwen of zo, maar dat zou bij elk materiaal dat niet voor de consumptie bedoeld is. Maar verder zou ik me daar niet teveel zorgen over maken.

      Verwijderen
  6. Jaaa Leuk! Ik heb die van mij laatst besteld bij http://chokerketting.nl maar ik ga dit zeker een keer proberen! lijkt me leuk om te doen. Kan je zelf leuke hangertjes op doen :)

    BeantwoordenVerwijderen