Mijn vintage patronen collectie

Twee weken geleden stond ik op een rommelmarkt voor een goed doel, alle artikelen die zijn ingezameld worden 'per categorie' verdeeld over een groot parkeerterrein en het is alleen toegankelijk van 10.30 tot 14 uur. Het is altijd super gezellig om hier mee te helpen (ik en mijn vriend doen altijd alleen de laatste opbouw dingetjes en de verkoop) en ik heb er ook al geregeld leuke dingetjes weten te scoren.



Dit jaar sowieso twee boeken van Niki Smit (100% Bo en 100% Anna, wist je dat er in 100% Anna een personage zit die ook Minke heet? Super leuk, ik kom mijn naam eigenlijk nooit ergens tegen) maar mijn andere mooie vondst was een map met allemaal haak, brei, borduur en naaipatronen. Daardoor kwam ik op het idee om mijn vintage naaipatronen-collectie eens met jullie te delen, want het is inmiddels (mede dankzij die rommelmarkt) wel een collectie te noemen.


Deze twee patronen kocht ik via eBay, niet de meest ideale plek om patronen te kopen. Ze zijn er vaak duur (meestal doordat de verzendkosten enorm hoog zijn vanuit Amerika, soms wel 15 dollar) en je moet goed opletten dat de patronen nog compleet zijn en in je maat. Maar deze kocht ik vooral om hun uiterlijk, dus dan maakt het niet zoveel uit en dankzij een beetje geluk waren de verzendkosten ook niet zo hoog.


Volgens mij kocht ik deze via Marktplaats, in de tijd dat dit soort broeken net een beetje populair begonnen te worden. Uiteindelijk heb ik 'm nog niet gebruikt, maar ik denk dat dat niet lang meer duurt, deze modellen zijn perfect voor leuke shortjes!


De volgende patronen komen uit de map die ik laatst dus op de rommelmarkt vond, ja sommige van deze modellen moeten een klein beetje een aanpassing hebben en zeker van een hipper stofje gemaakt worden, maar daar moet je bij vintage wel een beetje doorheen kijken. Ik ben zelf niet zo'n type als sommige andere naaibloggers, die echt bijna 1 op 1 jaren 40, 50 of 60 stijl hebben, niet dat dat slecht is maar ik leef echt in 2015.


Deze jurken vind ik bijvoorbeeld echt enorm chique en met de juiste materialen, aanpassingen en styling zijn deze wel echt heel gaaf voor komende herfst/winter!


Een ochtendjas is altijd een goed patroon om te hebben en die trui is volgens mij ook wel heel leuk in een andere stof.


Naast rommelmarkten zijn kringloopwinkels een heel goede plaats om vintage patronen te vinden. Deze zaten nog in ongeopende folie voor 25 cent per patroon! WOW! Er waren er nog een heleboel, maar ik koos degene uit die een beetje de mode van nu representeerden. Zoals deze bralet en rok combo en culottes.


Volgens mij zijn dit nogal tijdloze patronen, vooral de linkse jurk vind ik echt super vet. Ik heb nog heel leuk mintgroen stof liggen, misschien is daar dit model wel heel perfect voor.


Oké, deze twee zijn misschien niet heel erg van nu maar wel super schattig toch?


Volgens mij heeft het linkse patroon echt ENORME schouders (dat was natuurlijk super hip in de jaren 80) maar dat is met een hele kleine aanpassing goed te maken. Het andere patroon is een nachthemd, mocht Primark ooit weggaan dan kan ik zelf aan de slag. Haha.


Ook deze doos vond ik op de rommelmarkt voor het goede doel, maar wel al 6 jaar geleden. In een opwelling en uit nieuwsgierigheid besloot ik hem mee te nemen en dat was echt een heel goede keuze. Het systeem is heel anders dan wat ik gewend ben, maar de patronen zooo schattig! Ik laat er zo maar even een paar zien, want veel heb ik er niet over te zeggen...








Ook kocht ik wat oude/vintage naaiboeken via marktplaats. Naaitechnieken veranderen niet met de jaren, maar via marktplaats betaal je echt maar een paar euro voor zo'n boekje, terwijl het nieuw echt ontzettend duur is. En ik weet niet welke schattiger is...

Zoals ik dus al zei zijn rommelmarkten, kringloopwinkels en internet verkoopplaatsen echt ideaal om vintage patronen te vinden, maar misschien kun je ook eens op zolder kijken bij je moeder, oma, tante of buurvrouw. Jaren 80 patronen zijn het makkelijkste en het goedkoopst te vinden, jaren 40/50 patronen zijn het meest gewild en daarom vaak wat duurder, maar ik zou vooral ook de jaren 90 patronen in de gaten houden omdat veel daarvan nu ook weer in de mode komt. En als je nu zelf (moderne) patronen gaat kopen onthou goed dat je gewoon nooooit patronen weg moet MAG gooien want ooit zal het toch weer in de mode komen. Heb jij wel eens met vintage patronen gewerkt?

Ph. by me.

4 opmerkingen :

  1. Die map met oude patronen. Dat is lutterloh of gouden snit. Als je de speciale originele centimeter erbij heb zit. Is dit een super mooi en duur pakket. Schijnt een erg goed systeem te zijn. Waarbij alles precies op maat wordt gemaakt. Ik heb er wel is naar gekeken vond het te duur. En er zit geen naaibeschrijving bij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De set was helemaal compleet en ik had inderdaad al gezien dat het een heel kostbare set is en het is echt allemaal jaren 60, dus dat maakt het extra kostbaar. Maar aangezien ik het dus niet aan durf kijk ik maar plaatjes en koester ik het tot de dag dat ik het wel aan durf, haha.

      Verwijderen
  2. Leuk zeg! Zelf heb ik een tijd geleden veel oude Knips toch weggedaan. De patronen zijn moeilijker leesbaar (veel patronen op één blad gepropt) en de kleding is toch wat gedateerd (enorme schouderpartijen). Maar het is leuk om zo eens jouw voorraad te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die jurken zien er erg leuk uit. Ik denk idd dat je er iets erg mooi van kunt maken

    BeantwoordenVerwijderen