Test: Meeneemflesjes aanmaaksiroop

Je hebt vast al wel de reclames gezien waarin de kleine flesjes aanmaaklimonade worden gepresenteerd, omdat ik een proefflesje kreeg van Karvan Cevitam (niet voor mijn blog, maar gewoon als consument) besloot ik er een artikel over te schrijven en zelf nog een paar smaken te kopen. Maar toen ik bij Albert Heijn kwam bleken ze niet alle smaken te hebben en het schap al flink geplunderd te zijn. Wel hadden ze ander merk, namelijk Yeau! en ik besloot dat ik dan maar deze twee allebei zou gaan proeven en er een artikel over te schrijven. Het concept spreekt me echt heel erg aan, want op school bijvoorbeeld lijkt me dit super handig. Ik maakte dan vaak thuis wel een flesje klaar met aanmaaksiroop, maar als die op was moest ik de rest van de dag toch aan het saaie water. En ook met een dagje pretpark bijvoorbeeld of noem maar op; altijd en overal kun je dit gebruiken.



De flesjes
Het flesje van Karvan Cevitam spreekt me wel echt meer aan dan die van Yeau!. Met lichte kleuren is het veel frisser en lijkt het minder 'zwaar' of zo? De flesjes zijn wel allebei even groot 48 ml voor 30 porties. Op de verpakking van Yeau! staat dat het 'low kcal' heeft en als ik naar de info achter op het flesje kijk is dat ook daadwerkelijk stukken minder dan Karvan Cevitam. Namelijk; 0,5 kcal per 100 ml aangemaakte drank ten opzichte van 2,5 kcal per 100 ml aangemaakte drank. Ook zit er in 100 ml pure siroop wel 13 gram suiker bij Karvan Cevitam tegenover 2 gram bij Yeau!.

De flesjes zijn bedoeld om mee te nemen, dus ook daar zal ik eens even kritisch naar kijken. De flesjes voelen beide stevig aan en hebben een goed afsluitende dop, je kunt het flesje gewoon in je tas gooien zonder bang te hoeven zijn dat je tas onder de plakzooi komt. Ze zijn ook lekker klein, dus zelfs in een klein tasje passen ze makkelijk en met 48 ml zou je het zelfs mee door de douane krijgen op het vliegveld! Dus als je een leeg waterflesje meeneemt en dit kun je na de douanes (of in het vliegtuig) nog een lekker drankje drinken zonder de hoofdprijs kwijt te zijn.



Gebruik
Ik maakte als eerste de Yeau! klaar omdat ik hiernaar echt benieuwd was, ik kon me van de smaak niet echt een voorstelling maken, maar goed dat komt straks. Ik vond het moeilijk om te beslissen hoeveel er in mijn mason jar moest en hoelang een 'squeeze' (op het flesje staat 'one squeeze, one drink') dan duurt maar je hebt dus echt maar 1 seconde knijpen nodig. Ook dit was het geval bij de Karvan Cevitam, dus in gebruik verschillen de flesjes eigenlijk niet.

Smaak
Dan het belangrijkste onderdeel; de smaak! Ik ben zelf de laatste tijd sowieso veel aanmaaksiroop aan het drinken, maar dan de goedkope flessen en ik moet zeggen dat ik de Yeau! echt precies vond smaken als de goedkope frambozensiroop, alleen dan met een kunstmatig zoete smaak, waar ik echt niet vrolijk van werd. De cactus lime smaak van Karvan Cevitam kende ik stiekem al van vroeger, dus dat dit lekker was wist ik al. Ik vind hem persoonlijk niet te zoet en het zoet wat er in zit is 'echt'. Gemengd met een bruisende mineraalwater heb je gewoon een nog lekkerder zomer drankje. Ik heb het zelfs geprobeerd met spa rood munt en dat was nog lekkerder!



Prijs
Met 1,99 voor de Yeau! en 2,99 voor de Karvan Cevitam liggen de prijzen flink uit elkaar, al vind ik 10 cent per halve liter drinken niet duur. De prijs van gewone flessen Karvan Cevitam ligt ook rond de 3 euro, maar dan heb je wel 1 liter meer dus dan is het 8 cent per halve liter. Ik vind Yeau! eigenlijk voor de smaak die het geeft wel stukken duurder, lekker was anders en speciaal al helemaal niet. Maar misschien is dat wel net wat je zoekt, dan is 6 cent per halve liter een leuk bedrag, anders zou ik echt gewoon lekker voor Karvan Cevitam gaan, daarvan hebben ze bijvoorbeeld ook een ice tea smaak, lijkt me erg lekker!

Ik denk dat ik dit product niet standaard op mijn boodschappenlijstje zal hebben, maar ik weet wel zeker dat ik het nog eens zal kopen als ik eens lang van huis zal zijn. Wel die van Karvan Cevitam en nooit meer het andere merk.

Ph. by me.

2 opmerkingen :

  1. De verpakking van Yeau trekt mij echt niet, maar als de smaakt ook zo slecht is, dan blijkt het een echte misser

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuke tekst! Ik zou zelf ook eerder gaan voor Karvan Cevitam, eigenlijk alleen door de verpakking. En wat een goed idee om die met Spa Munt te mixen!!

    BeantwoordenVerwijderen