DIY: Strik kussen

Ik ben dol op kussens en een DIY kussen leek me al een hele tijd een super idee, maar wat voor kussen maak ik dan? Laat ik zien hoe je er een rits in zet en maak ik een simpele maar van een gaaf stofje? Of maak ik een kussen in een gave vorm? Toen kwam een strik kussen op mijn pad tijdens een bezoekje aan Pinterest en besloot ik dat dat wel leuk was om te maken. Niet te moeilijk, geen ritsen, voor degene die niet zo goed zijn met de naaimachine, maar ik zal laten zien dat het dan wel degelijk een super leuk kussen kan worden.



Tijd: 30 minuten
Moeilijkheidgraad: ♥


Je hebt een stuk stof nodig, niet zo heel groot maar wel minimaal 50 bij 40.


Het kussen zoals ik het maakte is 50 bij 30 centimeter, je kunt voor groter gaan of iets kleiner, maar dan wordt het maken wel wat moeilijker. Ik doe niet moeilijk en meet gewoon 50 centimeter af met een meetlint en zet daarvoor een streepje op het stof.


In de lengte meet ik dus 30 centimeter af en knip zo recht mogelijk de 2 rechthoeken uit. Had ik al gezegd dat je de stof altijd gevouwen moet laten zitten, dan knip je dus in 1 keer 2 dezelfde rechthoeken uit!


Naai de 2 rechthoeken op elkaar, let wel op dat je maar 3 kanten naait, want anders kan je het niet meer omdraaien of vullen en heb je gewoon 2 op elkaar genaaide lapjes stof in plaats van een kussen.


Draai de kussenhoes dan binnenstebuiten, zodat je niet meer de onafgewerkte randjes ziet en zo.


Vul het kussen met vulling, ik hou er wel van om een kussen lekker stevig te vullen, maar je moet zelf even kijken wat je het mooiste vind.


Vouw dan de randjes naar binnen aan de kant die je nog niet had dichtgenaaid en speld dit op elkaar. Ga er dan, zo dicht mogelijk bij de rand als je durft, overheen met de naaimachine en je kussen is dicht.


Maar dan heb je alleen nog maar een gewoon rechthoekig kussen, als dit (een van) je eerste project(en) is dan zeg ik alvast gefeliciteerd, maar we kwamen voor een strik kussen, natuurlijk.


Daarvoor moet je even kijken wat je wil, wil je een losse strik dan maak je een strook van 10 bij 50. Wil je hem wat strakker dan maak je 'm 10 bij 40. Teken die gewilde maat af op het stof.


En ook de breedte van het middenstuk van de strik, die is het mooist op 10 centimeter vind ik zelf en knip vervolgens de reep uit.


Vouw de randjes naar binnen, om zo een afgewerkt uiterlijk te geven. Speld het vast en naai er vervolgens overheen om het vast te zetten. Naai ook meteen de twee uiteinden vast aan elkaar zodat je een lus krijgt.


Wring dan je kussen door het gat tot de lus om het om het kussen heen te krijgen zodat je een strik krijgt.

Eindresultaat:




Ik vond persoonlijk het schrijven van deze DIY/tutorial moeilijker dan het maken van het kussen zelf (het maken van dit artikel duurde trouwens ook langer, haha.) Dus voor al die mensen die ik regelmatig op mijn blog zie die zeggen niet te kunnen naaien, maar het wel willen proberen zou ik zeggen; probeer deze eens! En laat me dan vooral ook het eindresultaat zien op instagram met #creachicks!

Ph. by me.

4 opmerkingen :

  1. haha ik heb precies het zelfde dat ik het schrijven vaak lastiger vind dan het maken van DIY. Het is soms lastig te verworden wat je voor ogen hebt.
    Je kussen is trouwens heel leuk :D.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuk kussen! De laatste tijd ben ik ook aan het proberen meer te naaien, denk dat dit kussen nog wel te doen is voor mij!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Superleuk kussen! Klinkt makkelijk dus ga ik zeker een keertje proberen!

    BeantwoordenVerwijderen