Eerste hulp bij bloggers block

Anderhalve week geleden was het opeens klaar met mijn typ inspiratie, ik zat uren en dagen achter mijn computer, naar foto's te kijken van een DIY die ik al had gemaakt, maar de woorden kwamen niet. Ik kreeg geen fatsoenlijk artikel geschreven. Mega frustrerend, dat snap je wel. Zeker omdat ik weet dat ik eind augustus helemaal vooruit gewerkt moet zijn met augustus EN september zodat ik een week de tijd heb om rustig te verhuizen. Ik moest nog ongeveer 4 artikelen schrijven voor juli en daarom ben ik maar gaan schuiven met artikelen die al af waren, maar ook dat gaat nu niet meer en artikelen van augustus gebruiken wil ik zeker niet, voor die maand loop ik nu ook al 10 artikelen achter. Dus besloot ik maar even iets te schrijven over mijn bloggers block, iets wat ik in januari ook al had. Gisteren schreef ik ineens een heel artikel wat ik in december (?!) ga plaatsen, maar het liep goed en daarom wil ik de 5 dingen delen die ik deed of had moeten doen toen ik mijn bloggers block had. Ik weet niet of ze bij iedereen helpen, maar ik denk dat als je als blogger niks uit je handen krijgt dat



1. Neem 'vrij'
Ik heb dus een aantal dagen achter mijn computer gezeten, afgeleid door elke internet site die bestaat, met de minuut meer gefrustreerd. Tot ik besloot; en nu is het klaar! Ik ga morgen (en overmorgen en misschien de dag daarna) gewoon lekker NIET AAN MIJN BLOG DENKEN. Dit heb ik lekker een paar dagen vol gehouden, daarom schrijf ik nu ook dit artikel.

2. Haal de druk van de ketel
Nee, dit is niet hetzelfde als even 'vrij' nemen van je blog, want als je het al druk hebt (iets wat bij mij dus creativiteit dodend werkt) en je doet 1 dag niets dan komen de taken er weer bij. Nee, probeer wat ademruimte te creëren door je werkperiode iets te verbreden. Ik plan namelijk mijn weekenden altijd vrij, maar door deze voor een paar weken wel een beetje te gebruiken hoef ik op een normale werkdagen niet meer te doen dan normaal. Bij sommige mensen werkt het beter andersom, maar de druk komt dan vanzelf wel, haha.

3. Verban het moeilijke artikel (tijdelijk)
Verplaats het artikel waar je op vast komt te zitten even naar de achtergrond, zorg dat je er de komende dagen/weken niet meer aan hoeft te denken en als je er dan weer aan begint; open dan niet het oude concept, maar begin echt van voor af aan. Probeer een andere insteek en laat dat wat je al getypt hebt los, want schijnbaar werkte dat blokkerend. Ik had het ook met mijn artikel over Niki Smit, het wilde maar niet komen, toen ik het eenmaal los had gelaten en een aantal maanden later opnieuw begon schudde ik het artikel zo uit mijn mouw.

4. Begin meteen als je weer inspiratie hebt
Het maakt niet uit waar je bent, maar zo gauw er een beetje inspiratie in je opborrelt pak dan je computer, telefoon of zelfs een stuk papier en ga aan het schrijven. Het hoeft niet te kloppen, maar elk woord dat je op papier zet brengt je verder weg van je bloggers block. Zelfs een artikel schrijven over het onderwerp zelf, zoals ik nu doe, kan therapeutisch werken.



5. Doe inspiratie op
Een bloggers block betekend in mijn geval meestal wel dat ik genoeg inspiratie heb voor artikelen, maar niet voor de woorden waaruit het moet bestaan. Maar een bloggers block kan natuurlijk ook betekenen dat je gewoon niet weet waar je over moet schrijven. In dat geval zijn pinterest, andere blogs en magazines je beste vriend. Schrijf gewoon alles op wat lijkt je leuk om te doen of over te schrijven? En als je dan DAT onderwerp hebt gevonden dat je interessant lijkt ga je als een speer terug naar tip 4 en ga je snel aan de slag.

Ik weet niet of iemand er ooit wat aan gaat hebben, maar ik ben blij dat ik als ik nog eens een bloggers block heb dat ik dan nu weet wat ik moet doen. Gewoon meteen kappen met waar ik mee bezig was en vrij nemen. Maar eigenlijk hoop ik dat ik er voorlopig geen last meer van heb want ik vind bloggen gewoon veel te leuk om te doen en zo verlamd zijn in je favoriete bezigheid is gewoon heeel erg stom. Wat doe jij als je zo'n blokkade tegenkomt? (Want ook als je bijvoorbeeld een brief moet schrijven of een werkstuk moet maken kan het gebeuren, natuurlijk. Dan heet het alleen writer's block. ;) :p)

Ph. by me.

4 opmerkingen :

  1. Wat vervelend, wel een goede tips :-). Ik heb er eigenlijk weinig last van, komt denk ik ook dat ik maar 2 artikelen per week schrijf.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. goede tips allemaal. Vooral de druk van de ketel helpt. Want hoe gestresster je wordt over je block, hoe minder ideeën er nog loskomen.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tnx!! dit had ik net nodig !! helemaal met de tips eens :) xxx

    BeantwoordenVerwijderen