Minke Maria kookt: Ijskoffie

Voor ijskoffie kun je me zogezegd 'snachts wakker maken, in de zomer tenminste en zeker met deze temperaturen. Sinds de eerste keer dat ik het probeerde (dat is alweer een jaar of 7/8 geleden) was ik verkocht, in die tijd heeft Nescafe (geloof ik) ook nog heel kort een soort oplosijskoffie op de markt gehad. Die was erg lekker, maar zelf maken van echte koffie leek me nog leuker en ik heb dan ook vele pogingen gedaan, maar nooit lukte het goed. Tot ik wat tips kreeg van een barista (via een tv programma hoor, niks fancies) en mijn ijskoffie was opeens Goddelijk! Daarom vandaag het recept, omdat ik niet egoistisch wil zijn om dat voor mezelf te houden.



Zet hele sterke koffie, ik gebruikte water voor 4 kopjes en 6 scheppen koffie (zonder kop.) In de kan doe je alvast 2 flinke scheppen (als je van heeel zoet houdt 3) basterdsuiker, zodat dit direct oplost in de koffie. Zo gauw je machine namelijk klaar is zorg je dat er een bak met ijsklontjes klaar staat om de koffie zo snel mogelijk terug te koelen.

Als je de koffie 'normaal' af laat koelen zal deze bitter gaan smaken, daarnaast willen we zo snel mogelijk ijskoffie, natuurlijk! We moeten nog steeds wel nog even een paar uur wachten tot de koffie echt koud is, maar geen 24 uur, de koffie zetten in de ochtend om in de middag een glas ijskoffie te kunnen maken gaat prima!



Voor 2 flinke glazen doe je na afkoelen van de koffie 250 ml koffie in een blender, dit is ongeveer de helft van de gezette koffie die in de koelkast nog wel een dag lekker blijft. Voeg dan ongeveer 250ml vanille-ijs toe en laat de blender even zijn werk doen. Verdeel de drank over 2 grote glazen en maak het af met een flinke toef slagroom. Rietje erin en lekker in de tuin, op een luie stoel, met de laatste Fashionista of Cosmogirl genieten van je vrije tijd.

Ook lekker; karamel of chocoladesaus over de slagroom of zelfs chocoladeijs in plaats van vanille...

Ph. by me.


2 opmerkingen :

  1. Jammie, dat ziet er zoo heerlijk lekker uit

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh wat lekker! Ik ben 'n ijskoffie gek, dus dit zal ik graag lusten :)

    BeantwoordenVerwijderen