Pakjes en zakjes #5

In de bijna 5 jaar dat ik nu samenwoon hebben we veel gewisseld tussen zelf friet bakken en friet halen. Zelf gebakken friet heeft op zich alleen maar voordelen, met als grootste voordeel de prijs. Maar ook is zelfgebakken friet gewoon stukken lekkerder. Het enige wat ik mis tijdens zo'n 'zelf friet bakken'-periode is de gehaktbal speciaal, elders in het land beter bekend als berenhap of berenklauw. Een pittig gekruide gehaktbal, in stukjes, met ui ertussen en na het frituren badend in curry en mayo. Zo lekker! En daarom werd het wel eens tijd om er dan maar een keer zelf een te maken en het recept met jullie te delen.



Ingrediƫnten
Voor 1 bal:
- Gehakt (100 gram)
- 1 theelepel ketjap manis
- Half beschuitje verkruimeld (of wat paneermeel)
- 1 ui
- Sambal naar smaak*
- Zout naar smaak
- Curry
- Mayo
- Sateprikker

*De een houdt van pittiger dan de ander, ik deed er ongeveer een halve theelepel sambal bij en vond hem precies heet genoeg.

Bereidingswijze
Meng het gehakt met de ketjap, sambal, zout en het paneermeel tot je ziet dat alle ingrediƫnten goed met het vlees zijn gemengd en maak er een mooie bal van. Zorg ondertussen dat je de oven voor hebt verwarmd op 200 graden en bak de bal in ongeveer 20 minuten gaar. Keer hem halverwege een keer om en laat de bal na die 20 minuten even afkoelen voor je hem in plakken van ongeveer 1cm dik snijdt. Snijdt de ui in partjes en schuif de plakken gehaktbal om en om aan een sateprikker. Vervolgens frituur je de gehaktbal totdat hij lekker donkerbruin is en de randjes van de ui ook beginnen te kleuren. Serveren met flink wat mayo en curry eroverheen, al hoor ik ook wel eens dat mensen het met satesaus eten, maar dat heb ik nog nooit gehad.



Prijs
Voor 1 gehaktbal speciaal betaal je hier in de friettent 2,50. Voor 500 gram gehakt en een zak met meer dan 5 uien betaalde ik in totaal 2,70. Natuurlijk komen daar de kosten van je kruiden en saus nog bij, maar die kosten zijn te verwaarlozen dus dan zou je kunnen zeggen dat een zelfgemaakte gehaktbal speciaal een cent of 60/70 per keer kost. Nogal een verschil dus.

Gemak
Even naar de snackbar rijden is misschien makkelijker, maar zolang je er niet naast woont is het eigenlijk net zoveel gedoe om ze zelf te maken. Het mooie is wel dat je ze in voren kunt maken en gewoon kunt invriezen. Zo ben je niet steeds alsnog veel tijd kwijt met het maken van je gehaktbal als je eigenlijk gewoon 'lekker makkelijk' wil. Maar het maken is niet echt gedoe, lekker eenvoudig en het geeft niet heel veel troep. Uiteindelijk ben je er maar 5 minuten echt mee bezig, de rest is wachten op de oven of het frituren.

Smaak
Hij is heel lekker, niet de smaak die de gehaktbal uit de snackbar heeft, maar wellicht weet iemand dan welke soort curry beter geschikt is dan die van Hella, want die lijkt voor dit gerecht te zoet en niet pittig genoeg. Verder is ook het mondgevoel heel anders, deze 'voelt' gewoon als een gewone gehaktbal terwijl een snackbar gehaktbal veel 'gladder' voelt. Haha, moeilijk uit te leggen, maar de liefhebbers snappen vast wel wat ik bedoel en misschien weet iemand ook wel wat ik daar aan kan doen.



Al met al best een geslaagd recept, voor herhaling vatbaar en zeker een aanrader. Toch zal ik bij echte craving toch nog steeds even langs Piet Friet moeten, helaas, maar wie weet krijg ik goede tips en komt er een vervolg op dit artikel...

Ph. by me.

3 opmerkingen :

  1. Ik heb hem juist nog nooit met curry en mayo gegeten haha ,wordt hier standaard met sate saus geserveerd. Ik snap precies wat je bedoeld met het ''gladder'' misschien een idee om er een ei door heen te doen en het paneer meel weg te laten ?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ook ik maak het liefst mijn gehaktballen zelf, maar dan gewoon lekker met wat jus! Zelf gebruik ik altijd een ei in mijn mengsel maar ook paneermeel. Misschien heffen ze elkaar op...

    BeantwoordenVerwijderen