Zelf pesto maken

Ik hou van pesto, of het nu groene (pesto genovese) of rode (pesto rosso) is of zelfs een combinatie is van beide; mij kun je er 's nachts voor wakker maken. En omdat ik ook best wel wat leuke recepten ken met pesto wilde ik ook eens een keer delen hoe je nou eigenlijk zelf pesto maakt, want je kan het wel steeds in een potje kopen, eigenlijk is het super eenvoudig zelf te maken.



Ingrediënten pesto genovese:
- Pijnboompitten 2 eetlepels
- Parmezaanse kaas 25 gram
- 1 teen knoflook
- Verse basilicum 30 gram
- Olijfolie 6 eetlepels

Ingrediënten pesto rosso:
- Pijnboompitten 2 eetlepels
- Parmezaanse kaas 50 gram
- 1 teen knoflook
- Zongedroogde tomaten 100 gram
- Olijfolie 2 eetlepels



Eigenlijk zijn de ingrediënten dus zo goed als hetzelfde, behalve dat wat de pesto groen of rood maakt en de hoeveelheden zijn nogal verschillend. Ook het maken van pesto is in beide gevallen hetzelfde. Ideaal gezien zou je met een vijzel aan de slag gaan, maar als je een blender hebt dan kun je ook gewoon alle ingrediënten daar in gooien en het mixen tot het een romig sausje is. De hoeveelheid olijfolie die ik in de ingrediënten lijst noem kan wel een beetje afwijken, teveel olijfolie en je saus is te vloeibaar, te weinig en het is te droog. Speel daar dus een beetje mee en ga een beetje af op je eigen zintuigen.

Als je pesto dan klaar is is de makkelijkste en snelste manier om er van te genieten door gewoon pasta pesto te maken; je hoeft dan alleen maar wat spaghetti te koken en de pesto er doorheen te mengen voor je het serveert. Stukje zalm er bij bakken en je hebt echt een heerlijke maaltijd. Maar binnenkort laat ik nog wel andere lekkere recepten zien, die misschien iets meer moeite kosten dan pasta pesto, maar ook echt de moeite waard zijn. Wat is jouw favoriete pesto recept? En heb je liever groene of rode pesto?

Ph. by me.

Geen opmerkingen :

Een reactie plaatsen