DIY: Boeken kaften en versieren met washi tape

Boeken kaften, elk schooljaar weer moest dat gebeuren en wat had ik er een hekel aan. Ja, ik begon altijd vol goede moed en het uitkiezen van het kaftpapier was ook echt geen straf, maar als je dan 20 boeken moet kaften is de lol er snel af. In mijn tijd was er nog geen washi tape en op mijn school was het niet echt cool om creatief bezig te zijn, laat staan dat je met versierde boeken aan zou komen zetten. Gelukkig is dat tegenwoordig meestal wel anders en is DIY-en hartstikke populair en daarom ga ik laten zien hoe je met simpel (goedkoop) kaftpapier, washi tape en oude magazines je boeken kan kaften en ze helemaal eigen te maken.


Tijd: 10 minuten per boek
Moeilijkheidgraad: ♥


Benodigdheden: Kaftpapier (action) - oude magazines - washi tape (washi-tape.nl)


Knip een stuk van het kaftpapier af, zoals je ook zou doen als je een cadeautje in gaat pakken.


Maar als je de rest in zou pakken zoals een cadeau gaat je boek niet meer open, daarom vouw je het papier om de kaft van je boek. Dit doe je zowel aan de voorkant als aan de achterkant en zorg dat het goed strak zit als het boek dicht is.


Knip het kaftpapier schuin in tot de rug van het boek.


Dit 'flapje' vouw je naar binnen en plak je vast met gewoon plakband, dit maakt het extra stevig, de rug van het boek is sowieso het meest kwetsbaar en is ook het minst 'beschermd' door het kaftpapier, dus dit moet wel goed zijn.


Vouw dan ook de boven en de onderkant van het papier om de kaft, dit lijkt weer een beetje op het inpakken van een cadeautje. Zorg ook weer dat het goed strak is en dat je puntjes mooi scherp zijn.


Plak dit aan de binnenkant ook vast, anders schuift je boek alsnog zo uit de kaft.


Dan is je boek dus gekaft en is het tijd om hem te gaan versieren. Pak je oude tijdschriften erbij en zoek de mooiste foto's en plaatjes uit. Parfum advertenties zijn altijd een goede, maar ook modereportages en de Flow staat natuurlijk altijd sowieso vol met mooie plaatjes. Het eerste boek dat ik versierde deed ik met een deel van een parfum advertentie en ik plakte deze met washi tape schuin op het boek.


Zorg dat de washi tapes evenredig aan elkaar lopen en het plaatje goed op het boek zit en plak er nog een strook washi tape boven en onder voor een extra detail.


Zo ziet het eerste boek er dan uit. Ik gebruikte expres een effen (contrasterende) kleur om het plaatje te plakken en een tape met een printje als extra versiering zodat het niet te druk wordt.


Voor het tweede boek ben ik eerst maar gewoon random wat met de effen washi tapes gaan plakken over het boek om een basis te creëren voor het plaatje dat ik in gedachten had.


Hier plakte ik de foto juist vast met de tape met het printje, omdat deze kaft wat drukker mocht zijn voor mijn gevoel. Kijk goed naar het formaat van je boek, het plaatje en de kleuren om te kijken wat jij het mooist vind, uiteindelijk gaat het hier toch om smaak.


Voor het laatste boek knipte ik allemaal kleine (en een wat groter) plaatje uit uit 1 artikel. Eigenlijk wilde ik dit heel rommelig, als een soort moodboard, opplakken maar dat was geen gezicht. Dat is natuurlijk een voordeel van washi tape; je haalt het er zo weer vanaf en dan kun je je boeken weer opnieuw versieren als je wil.


Voor het opplakken van de plaatjes op dit boek moest ik goed nadenken, want het moest een beetje een geweven effect krijgen, daarom plakte ik sommige plaatjes eerst vast en ging er daarna een ander plaatje overheen.


Zo ziet het er dan uit, het was best een gedoe om alles recht te plakken, maar het is gelukt. Eventueel zou je er nog meer een ruitjes patroon van kunnen maken door ook verticaal washi tapes te plakken, maar dat vond ik iets te druk worden. Ik vind wel dat je zo ziet dat de plaatjes niet mega spectaculair hoeven te zijn om een leuk versierd boek te krijgen!

Eindresultaat:

Dit zijn alle boeken bij elkaar, nu zal jij er wel meer dan 3 moeten kaften, maar ik denk dat je zo al heel wat goede ideeën op een rij hebt staan waar je zelf nog verder mee kan gaan. Natuurlijk vind ik het leuk als je laat zien hoe jouw boeken eruit zijn komen te zien op instagram met #creachicks! Ow en de leuke washi tapes die ik heb gebruikt komen van washi-tape.nl, dus misschien moet je daar ook even gaan kijken!



Ph. by me.

4 opmerkingen :

  1. Wat een leuke DIY! De boeken zien er zo een stuk vrolijker uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh, ik wou dat ik zo creatief was toen ik nog op school zat. Dit is zoveel leuker dan het Disney kaftpapier wat ik toen had, argh. x

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jammer dat er vroeger nog geen blogs waren en ook geen washi tape, dat had naar school gaan toch een stuk leuker gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen