DIY: Schud kaart

Je kent het vast wel; je staat op het punt om naar een verjaardag te gaan en je komt er achter dat je geen kaarten meer in huis hebt om bij het cadeau te doen. Ook heb je helemaal geen mooie kaarten meer die je met wat washi tape snel om kan toveren tot een leuke kaart. Dan is er een kaart als deze als redding! Je bent er niet langer mee bezig dan een kwartier, maar je zou niet zeggen dat het niet een hele dure kaart van Hallmark is.



Tijd: 15 minuten.
Moeilijkheidgraad: ♥


Benodigdheden: Wit fotopapier - vouwblaadjes - insteekhoesje - washi tape - mesje - punch.


Begin met het op maat snijden van het papier, als je een envelop hebt moet je zorgen dat je kaart daar in past, ik maakte mijn kaart op 10 bij 15 formaat en daarom sneed ik het karton door de helft.


Dan snijdt je heel lichtjes over het midden van het karton dat je gaat gebruiken als kaart, je mag echt geen kracht zetten want dit is alleen maar om te zorgen dat je een mooie vouw krijgt en vouw je kaart dubbel.


Plak washi tape in een kleur naar keuze over de voorkant van de kaart. Ik koos voor blauw omdat dat een beetje een nautische vibe geeft en dat vond ik wel leuk. Daarbij kleurt blauw super bij alle mooie kleurtjes die mijn vouwblaadjes hebben!


Snij het overtollige washi tape weg, kijk uit bij de vouw dat je niet ook kaart mee snijdt want dan gaat hij stuk.


Maak van afvalpapier een mal voor een hartje op het formaat dat je graag op je kaart wil, vervolgens plak je de mal met washi tape op de kaart en snij je het hart voorzichtig uit.


Leg je insteekhoes met de dichte punt over de punt van je hartje en teken ruim om het hart heen tot waar het 'schud gedeelte' van de kaart straks moet komen en knip dit op maat.


Maak met een punch confetti van hartjes vormen, of de vorm die jouw punch heeft natuurlijk. Voor kerst zouden sterretjes bijvoorbeeld ook heel leuk zijn of ballonnen voor een verjaardag. Nouja ik heb in ieder geval een hartjes punch, dus mijn kaart krijgt hartjes confetti.


Vul je 'zakje' van insteekhoes met je zelfgemaakte confetti.


Plak het insteekhoesje met (washi) tape vast op de binnenkant van de kaart. Het is verstandig om zowel de voor als de achterkant vast te plakken met tape. Zorg wel dat de tape het hart niet overlapt want dan zie je het natuurlijk van de achter kant.


Schud met de kaart en wrijf goed om de confetti goed te verdelen over het hart.


Smeer het 'dichte' gedeelte van de kaart in met lijm, het mooiste is om het hart dus vrij te laten (lijm wil nog wel eens zichtbaar zijn) maar het is wel het stevigst om ook een beetje lijm op het plastic te doen, daar waar je niet door het hart heen kijkt.


Leg dan het overgebleven stuk karton over de binnenkant van de kaart en snij het op maat, zo is de binnenkant ook mooi afgewerkt!

Eindresultaat:


Zo nu ben je klaar om te gaan! Snel een envelop er omheen (gebruik een simpele witte envelop en plak daar ook hetzelfde washi overheen zoals je ook op de voorkant van de kaart hebt gedaan!) Ik ben echt iemand die nooit kaarten in huis heeft dus dit soort DIY's zijn echt ideaal voor mij. Daarnaast zijn zelfgemaakte kaarten nog dat stukje leuker om te geven omdat je (als het goed is) trots bent op het eindresultaat. Toen je 6 was kreeg iedereen een tekening en daar waren de mensen altijd super blij mee, dus waarom stoppen met zo'n succes formule? :p XD Geef en krijg jij graag zelfgemaakte kaarten met speciale gelegenheden?

Ph. by me.

6 opmerkingen :

  1. Wat een leuk kaartje! Ik zal hem zelf alleen nooit maken want ik heb nog genoeg kaarten liggen die nog verstuurd kunnen worden :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Super leuk idee! Kaartjes geven en krijgen altijd leuk en dan is het ook leuk als het zo'n leuke handgemaakte is.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb wel altijd kaarten maar nooit enveloppen bij de hand. Ik kwam dus ooit eens een DIY tegen om zelf enveloppen mee te maken. Gewoon een mooi stuk papier om je kaart of brief vouwen en je hebt de beste verpakking voor je post. Een etiket op de plek voor het adres, postzegel erop en klaar. Dat vind ik nou handig! :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, zo heeft iedereen iets! Maar leuke/ mooie enveloppen maken is ook een leuk idee voor een DIY, dus bedankt voor het idee...

      Verwijderen
  4. ooh dat ziet er echt enorm schattig uit<3 super leuk gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leuk idee! Ik kom er alleen wel altijd te laat achter dus last-minute is geen optie, heb gelukkig wel altijd een voorraad liggen.

    BeantwoordenVerwijderen