DIY: Sieraad van bubbeltjesplastic

Volgens mij vind iedereen het verleidelijk om de luchtbellen in bubbeltjesfolie (of noppenfolie, maar net hoe je het noemt) kapot te duwen, maar vandaag ga ik iets heel anders doen met bubbeltjesplastic. Met een beetje warmte (van een strijkijzer in dit geval) kun je plastic en dus ook bubbeltjesplastic transformeren van verpakking/afvalmateriaal naar een leuk DIY materiaal.



Tijd: 45 minuten
Moeilijkheidgraad: ♥♥


Benodigdheden: Bubbelplastic - bakpapier - ringetjes - 3 kleuren kettingen - slotje - strijkijzer.


Knip een stuk van het bubbeltjesplastic af, niet te groot want het moet (dubbelgevouwen) makkelijk tussen het bakpapier passen.


Leg het dubbelgevouwen bubbeltjesplastic tussen een dubbelgevouwen vel bakpapier.


verwarm je strijkijzer op een stand zonder stoom en strijk over het bakpapier heen. Zorg dat je echt niet rechtstreeks over het bubbeltjesfolie strijkt want dan kun je je strijkijzer weggooien.


Laat dan het velletje platgestreken bubbeltjesfolie afkoelen en plaats het weer tussen een nieuw geknipt stuk bubbeltjesplastic en dit weer tussen het bakpapier.


Strijk ook deze laag folie helemaal vlak, dit proces herhaal je zo'n 5 tot 7 keer, naar gelang je je vel witter en steviger wil hebben.


Je kan dus gewoon alleen bubbeltjesfolie gebruiken, maar bij het blauwe velletje heb ik een blauw vriezerzakje tussen het eerste dubbelgevouwen bubbeltjesfolie gestoken voor het strijken, dit kun je doen met alle kleuren zakjes. Dit is wel maar een dun zakje, ik weet niet hoe het eindresultaat wordt als je er bijvoorbeeld een stuk Albert Heijn tas tussen zou doen.


Knip dan uit een velletje papier een malletje voor de vorm die je als ketting wil, ik deed hier een hartje maar je kunt ook een sterretje maken of een strikje.


Teken dit vormpje met potlood over op je bubbeltjesfolievel, wat er natuurlijk zo helemaal niet meer uit ziet.


Knip het vormpje voorzichtig uit.


En maak net zo voorzichtig 2 gaatjes op de plek waar je wil dat de ketting vast komt te zitten.


Maak een ringetje door de gaatjes in het hartje.


En aan dat ringetje maak je 3 verschillend gekleurde kettinkjes.


Vlecht de 3 kettingkjes met elkaar tot de lengte die je wil dat de kettinkjes hebben.


Maak dan snel een ringetje vast aan het uiteinde van de vlecht, want als het nu losschiet kan je van voor af aan beginnen. (Geloof me, dit gebeurde bij mij aan beide kanten, haha.)


De ketting-vlecht moet aan beide kanten van het hartje komen en aan beide kanten (ongeveer) even strak zijn, let daar dus goed op tijdens het vlechten.


Natuurlijk moet de ketting ook om je nek kunnen en dus maak je tussen de twee ketting-vlechtjes een slotje, zorg dat het slotje en de ringetjes die je gebruikt in één van de kleuren van de kettinkjes neemt en alles in dezelfde kleur, anders wordt het een rommelig geheel.

Eindresultaat:


Toen ik ontdekte dat je op deze manier afvalmateriaal opnieuw kon gebruiken was ik verrast, maar eigenlijk ben ik voorral heel erg geïnteresseerd in wat voor afvalmateriaal ik nog meer kan gebruiken voor leuke DIY's, want upcycling en afvalbeperking zijn wel heel erg belangrijk in deze tijd. Zorg wel dat je toestemming hebt van de eigenaar van het strijkijzer voor je er mee aan de slag gaat en zoals ik al zei; wees heel voorzichtig want een millimeter plastic op de onderkant en je strijkijzer kan de afvalbak in en dat was nu juist niet de bedoeling. En zoals altijd; als je het gaat proberen deel dan zeker het eindresultaat op instagram met #creachicks.

Ph. by me.

2 opmerkingen :

  1. Wat een gaaf idee zeg! Meestal herbruik ik dat bubbeltjesplastic door er dingen mee in te pakken als ik wat verkoop op marktplaats, maar jouw idee is wel 10x zo leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Super bijzonder! Bubbeltjesplastic vind ik vooral leuk om leeg te drukken :), maar op zo'n manier hergebruik je het en is het een bijzonder sieraad.

    BeantwoordenVerwijderen