DIY: Tattoeage stijl theeglazen

Zoals ik vorige week ook al vertelde ben ik benaderd door Royal Talens om hun vernieuwde verf uit te proberen, ik begon heel voorzichtig met de gewone verf, maar had ook al vrij snel een leuk idee voor een DIY met glasverf. Helaas kwam ik er pas later achter dat de verf niet afwas-proof is, maar als je heeeeel voorzichtig bent en dus niet teveel over de afbeelding zelf 'poetst' dan moet dat vast wel goed komen. Ik vertelde de vorige keer ook al dat Royal Talens altijd al de verf is waar ik het eerst naar grijp als ik een verf nodig heb voor een speciale ondergrond, maar glasverf had ik nog nooit gebruikt en al helemaal de reliëf verf, dus dat was wel extra spannend en leuk!



Tijd: 1 uur
Moeilijkheidgraad: ♥♥♥


Benodigdheden: glasverf - reliëf verf voor glas - glazen - penseel - terpentine.


Ik ben verschillende tatoeages op google op gaan zoeken en heb zelf in een tekening de favoriete elementen van verschillende vogels samengevoegd. Uiteindelijk was de tekening zelf te groot, dus heb ik hem ingescant en verkleint op mijn computer. Voor het tweede glas heb ik hem ook nog even gespiegeld, zodat de vogels elkaar straks aankijken!


Om de afbeelding dan te kunnen gebruiken print je hem natuurlijk uit en knip je hem zo dat je hem makkelijk aan de binnenkant van het glas kan plakken met een stukje dubbelzijdige tape.


Maak je glas dan schoon met een beetje terpentine, zo is het vuil en vetvrij en pakt de verf beter. Ik doe dit expres nadat ik de afbeelding aan de binnenkant heb geplakt omdat je dan natuurlijk nog met je vingers overal aan zit.


Dan is het tijd om te gaan verven! Of ja met het tubetje ga je de lijntjes overtrekken, doordat er glas tussen je afbeelding en de punt van je tube zit is het even moeilijk om goed op over te trekken, maar ik vond zelf dat daaraan gewend raken vrij vlug ging.


Zo is het resultaat dan, op sommige plekjes had ik misschien best wat dikker mogen tekenen, maar dit was voor mij ook de eerste keer. De verf heb ik 24 uur laten drogen, dit is in principe te lang maar ik wilde gewoon zeker zijn dat het droog was.


De volgende stap is het inkleuren van de afbeelding, dit deed ik met een puntige penseel die ook in mijn pakket zat. Met groen maakte het niet zoveel uit waar ik verfde, maar met de rode kleur was het wel belangrijk dat ik echt binnen de lijntjes bleef.


Maak tussen de verschillende kleuren je kwast goed schoon met terpentine, deze verf is niet op waterbasis en dus niet uitspoelbaar met water, je hebt echt terpentine nodig.


Kleur dan ook de rest in met rood, zoals ik al zei is het met deze kleur belangrijk om niet over de blauwe lijn te schilderen omdat deze dan paars wordt. Als je klaar bent met het verven van de rode gedeeltes en misschien nog de snavel moet het glas weer 4 uur drogen voordat je hem kan gebruiken.

Eindresultaat:


Ik vond het best een uitdaging om de lijnen met de reliëf verf mooi te krijgen, dit is bij het tweede glas ook duidelijk beter gelukt dan bij het eerste glas, wel vond ik dat het fijn werkte om foutjes te herstellen; doekje (of wattenstaafje) met een klein beetje terpentine en je foutje is zo hersteld. Het inkleuren was makkelijk, de verf 'smeert' fijn, het is alleen heel moeilijk om streep vrij te verven, maar dat vond ik niet zo'n ramp. Wat zou jij graag op een glas schilderen? Of heb je misschien nog suggesties voor mij wat ik kan laten zien met deze verf, laat het weten in de comments! En als je zelf een glas gaat beschilderen, deel dan het eindresultaat op instagram met #creachicks!

Ph. by me.

8 opmerkingen :

  1. Oh wat leuk! Ik zou het zelf alleen niet kunnen. Ik heb er het geduld en de handigheid niet voor. :D

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jammer dat het niet afwas-bestendig is, het ziet er wel super leuk uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Echt zonde dat het niet afwas-bestendig is zeg!
    Eigenlijk zou je het dus alleen voor decoratie kunnen gebruiken dan.
    Je kunstwerkjes zijn in ieder geval echt heel gaaf ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh wat een super tof idee! Ik dacht al; hoe ga ik dit ooit zo mooi tekenen maar je hebt het dus van internet. Aha!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Super slim verzonnen! Vooral met het plaatje achter het glas plakken :). Je kan het natuurlijk nog altijd een keertje maken met goede verf.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Talens is zo'n beetje de beste verf die er is, dat het niet afwas bestendig is ligt er gewoon aan dat het niet in te bakken is, zoals je wel met porseleinverf kunt doen. Gewoon met beleid en zonder afwasborstel aan de slag, dan zal het best eventjes meegaan.

      Verwijderen
  6. Ik vind het hele leuke glazen geworden! Ik zou ze best kopen als ze in de winkel lagen. Wel jammer dat ze niet tegen afwassen kunnen zeg!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oeeh, ze zijn erg mooi geworden! Ben zelf ook erg benieuwd naar die relief verftube, moet 'm nog proberen!

    BeantwoordenVerwijderen