Homemade ijsthee

In juli maakte ik al ijskoffie, maar het leek me ook echt ontzettend leuk om een keertje zelf ijsthee te maken. Het leek me eigenlijk best moeilijk, want afgekoelde thee smaakt toch altijd een beetje bitter en vies. Dus ik deed wat onderzoek naar hoe andere recepten in elkaar zitten en besloot er zelf een twist aan te geven, maar dat zullen jullie straks wel zien.



Ingrediƫnten:
- Groene thee (2 zakjes)
- 1 liter gekookt water
- 1 citroen
- 1 zakje vanillesuiker



Zoals ik al zei in de ingrediƫntenlijst zette moet het water gekookt zijn, maar groene thee wordt lekkerder als je het zet in al wat meer afgekoeld water, dus laat het een minuutje of 5 afkoelen voordat je de theezakjes er in hangt. Ik maakte een liter ijsthee en gebruikte daarvoor 2 theezakjes, hoe langer je de thee daarna laat trekken, hoe sterker hij wordt maar die keus is geheel aan jou.



Voeg dan nog het zakje vanillesuiker toe voordat je de kan met thee in de koelkast zet. De ijsthee wordt, zoals je misschien wel begrijpt met zo (relatief weinig) suiker, niet heel zoet maar dat lichte vanille smaakje maakt dat helemaal goed. Ik heb de kan 24 uur in de koelkast laten staan zodat hij goed koud was voor ik verder ging, maar ik denk dat een uur of 3 ook al genoeg moet zijn. Voordat je de ijsthee serveert voeg je nog het sap van een halve citroen toe en een paar losse schijfjes in het glas of in de kan waarin je het serveert en dan is het echt de allerlekkerste ijsthee die je ooit hebt geproefd.

Ph. by me.

2 opmerkingen :

  1. Klinkt lekker! Ben nog opzoek naar gerechtjes en drankjes voor aankomende zondag, dus ga dit zeker wel even opslaan!

    BeantwoordenVerwijderen