Minke Maria kookt: Spitskoolschotel

Ik ben best wel fan van gewone Hollandse maaltijden, met stamppotten maak je mij bijvoorbeeld enorm gelukkig. Zeker met een lekkere jus eroverheen, nomnomnom, het water loopt me nu al in de mond. Nu maak ik ook graag spitskool klaar, maar altijd maar 'gewoon' roerbakken en met spekjes eten werd ook saai dus ging ik op zoek naar een leuke variatie. Nu vond ik een soort ovenschotel/stamppot kruising met spitskool recept op internet en ik besloot deze te maken en vandaag deel ik het recept, uiteraard met de nodige aanpassingen want een recept volg ik nooit blind.



Ingredi├źnten:
- 250 gram gehakt
- Halve spitskool
- 1 ui
- Aardappelpuree
- 75 gram geraspte oude kaas
- 2 theelepels kerriepoeder
- Zout
- Peper

De aardappelpuree kun je zelf maken, maar ook kant en klaar kopen of uit een pakje gebruiken. In geval van dat laatste zou ik wel aanraden om speciale puree voor stamppot te nemen want dat is net even wat lekkerder. Ga je zelf aan de slag dan kook je kruimige aardappelen voor 20 minuten in water met een beetje zout, na het afgieten stamp je ze met een klein scheutje melk en een beetje roomboter tot smeuïge massa.



Terwijl je aardappels koken, of voordat je met de rest begint, fruit je de gesnipperde ui en bak je ook het gehakt rul en breng het geheel op smaak met zout, peper en het kerriepoeder. Bak de spitskool alvast even mee terwijl je je weer even op de aardappelpuree richt.

Zorg dat je aardappelpuree, ongeacht de manier waarop je hem gemaakt hebt, warm is en voeg de oude kaas toe. Zorg dat je goed mengt en dat de kaas goed in de aardappelpuree is opgenomen. Vet dan een ovenschotel in met een beetje boter of olie en leg eerst een bodem met het gehakt/spitskool-mengsel en daarover doe je de aardappelpuree. Nog een klein beetje geraspte kaas eroverheen en dan 25 minuten in de oven.

Volgens de site waar ik dit recept vandaan plukte is het ook heel lekker met zuurkool, dus misschien is dat iets voor als het straks weer wat kouder wordt!

Ph. by me.

4 opmerkingen :

  1. Die ga ik zeker een keer maken. Ziet er heerlijk uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die ga ik zeker een keer maken. Ziet er heerlijk uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat lijkt me lekker, ga ik een keer proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ben benieuwd hoe dit smaakt! Ga hem maar eens opslaan en een keer uitproberen!

    BeantwoordenVerwijderen