Sewing: Festival tasje

Ja, ik weet het, het festivalseizoen begint al op zijn einde te lopen, maar dit tasje wilde ik toch perse maken! Volgende week hebben we sowieso nog MIJN favoriete festival, namelijk Lowlands en ik geloof dat niemand al zin heeft om de zomer gedag te zeggen en ook bij een leuke (na) zomer outfit past dit tasje super leuk! Ik zocht het stof uit bij de webwinkel StofNodig.nl (wat een geniale naam is dat toch!) En ging aan de slag, helaas had mijn naaimachine tijdens het proces flinke problemen waardoor de DIY dus flinke vertraging op heeft gelopen, maar hier is hij dan eindelijk! (Nouja, eindelijk voor mij dan want jij wist niet dat hij zou komen, hahaha.)



Tijd: 4 tot 6 uur
Moeilijkheidgraad: ♥♥♥


Benodigdheden: Lap stof - voering - d-ringen - hengsel - veter -


Het belangrijkste onderdeel is goed weten welk formaat je je tasje wil, ik heb daarvoor echt wel even de tijd genomen om ook alles goed uit te rekenen. Uiteindelijk vond ik 25 centimeter hoog wel mooi en daarbij de omtrek van 70 centimeter, daarna gebruikte ik de formule omtrek : 3,14 (oftewel ∏) om zo te berekenen hoe groot de diameter van mijn onderkant moest zijn.


Knip de 'patroondelen', te beginnen met het stuk wat de zijkanten van de tas moeten worden, dit was dus een stuk van 70 bij 25 (met ongeveer een centimeter extra naadverlies.)


Op een stuk patroonpapier met ruitjes kun je eenvoudig met een passer de cirkel tekenen die je wil gebruiken als bodem van je tas, speld dit patroon zo op je stof dat het patroon wat er op staat mooi uit komt. Knip het vervolgens uit, en ook hier weer rekening houden met de naad!


Vouw dee stof voor de zijkanten dubbel met de GOEDE kanten op elkaar en speld de plek waar je straks wil gaan naaien dicht met knopspelden.


Stik het dan vast met je naaimachine.


Speld dan de bodem vast aan je zijkanten. Zorg dat de goede kant van zowel de zijkanten als de bodem NAAR BINNEN is gekeerd, anders ziet je tas er straks vreemd uit.


Meet vervolgens uit waar je straks wil dat de touwtjes uit je tasje komen, ik heb ervoor gekozen om de naad als achterkant te zien en precies aan de 'overkant' deze knoopsgaten te maken en ongeveer op 5 centimeter van de bovenkant, hoe je dat doet zie je hier. Helaas zie je op deze foto dat mijn naaimachine nog niet helemaal de oude is, maar dit was al de zoveelste poging dus toen liet ik het er maar bij, haha.


Vervolgens neem je een lapje stof van 70 bij 7 en naai deze vast aan de bovenkant. Dit deed ik omdat er zometeen een tunneltje moet worden gemaakt waardoor de veter komt te zitten om de tas dicht te trekken, maar een tunnel van de voering leek me niet mooi en sterk genoeg en alleen op de plek waar de tunnel moet komen een stuk stof opnaaien vond ik te moeilijk, dus dan maar zo, haha.


Strijk alle naden van de tas even goed plat, alle ongewenste vouwtjes en zorg dat je tas er prachtig uit ziet.


Herhaal vervolgens alle voorgaande stappen met de voering, behalve het extra strookje en kijk uit met het strijken.


Voering is een stuk lastiger om mee te werken dan gewoon stof en omdat de stof niet hoeft te schuiven zoals bij de voering van een jas of zoiets, kun je om het jezelf makkelijker te maken ook een ander soort stofje nemen. Bij een effen buitenkant (voor de herfst is een mooie suedine bijvoorbeeld wel mooi) kun je weer een drukker printje aan de binnenkant gebruiken of ga voor contrasterende kleuren.


Voor je de voering in de tas vast gaat maken moet je nog ophangoogjes vastmaken aan de zijkant van de tas, ik deed dit met een klein stukje biasband maar je kunt ook het stof zelf gebruiken. Zorg dat de oogjes goed vastzitten want je wil niet dat je straks ergens loopt en al je spullen over de grond rollen omdat je hengsel los heeft gelaten.


Ook stik je de de onderste baan vast voor de tunnel, doordat het allemaal niet helemaal ging zoals ik wilde ben ik vergeten een foto te maken (dus deze is nadat de tas helemaal klaar was) maar het is belangrijk dat dit recht is en daarom meet je het helemaal af. Deze tunnel komt tot iets onder de twee knoopsgaten.


De bovenste naad van de tunnel maken we tegelijk met het instikken van de voering, ik denk niet dat je het zo leert op een naaischool, maar ik kies voor de manier waarop het MIJ goed af gaat en als het netjes en stevig is maakt het mij eigenlijk weinig uit of ik het volgens de regels doe. Ik heb regelmatig kleding uit winkels gehad wat slechter in elkaar zat.


Gebruik dan een speciale naald of een veiligheidsspeld om de veter door de tunnel te halen en vervolgens aan te trekken en er een buideltje van te maken.


En als laatste maak je ook nog je hengsel vast aan de d-ringen en dan is je tas helemaal klaar voor een festival, dagje winkelen of gewone dag waar je niet veel mee naar toe hoeft te nemen.

Eindresultaat:




Uiteindelijk heeft het dus lang geduurd voordat hij af was, maar ik ben zo verliefd op mijn tasje! Het stof is helemaal perfect en een prachtige kleur en het model heeft precies uitgepakt zoals ik had gehoopt. En heb je het label gezien dat ik er op heb gemaakt? Ik wil eigenlijk langzaam aan weer wat meer leuke naaiprojecten op mijn blog delen (dat is immers waarom ik ooit begon) maar ik ben eigenlijk wel benieuwd of jij daar behoefte aan hebt en zo ja; wat je graag zou willen zien. Laat dat dus weten in de comments en maak je nu zelf zo'n leuk tasje deel het eindresultaat dan op instagram met #creachicks!

Ph. by me.

4 opmerkingen :

  1. Echt een SUPER leuk tasje! Zou hem zo dragen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooi stofje is het ook zeg! :D Heel leuk gedaan. Ik kan niet echt alles alleen naaien, heb meestal toch wel hulp nodig van mijn moeder hihi,

    BeantwoordenVerwijderen