Sewing: vrolijke etui voor het nieuwe schooljaar

Een van de dingen die echt niet mag ontbreken in je back to school stash is natuurlijk een etui en aangezien ik zelf al lang een keer zelf een etuitje wilde maken leek me dit de aangewezen gelegenheid om er een DIY van te maken. Ik zocht stof in mijn voorraad en kwam uit bij een leuke 'fat quarter' die ik ooit (misschien wel 5 jaar geleden) gekocht had maar nooit gebruikt, waarschijnlijk kocht ik hem destijds bij VanMarieke.nl maar ik kan hem daar niet meer vinden. Wel heel veel andere leuke stofjes, trouwens, dus zeker waard om even een kijkje te nemen voor je aan dit project begint. De voering is gewoon geel stof dat ik ook nog had liggen en waarschijnlijk bij destoffenkraam.nl vandaan komt.



Tijd: 1,5 uur.
Moeilijkheidgraad: ♥♥


Benodigdheden: Lap stof - lap voeringstof - rits - spelden - schaar - naaimachine - strijkijzer.


Knip beide lappen stof op formaat van 22 (+1) bij 30 (+1) centimeter, natuurlijk kun je de pennenzak zo groot maken als je zelf wil, maar zorg wel altijd voor dat je rekening houdt met de naad.


Knip van 1 van de twee stofjes ook 2 kleine stukjes van 3 bij 6 centimeter, deze vouw je dubbel en gebruik je om de ruimte op te vullen tussen de rits en de zijkant van je pennenzak. Speld dan de rits dan zo op het stof zoals op de foto te zien is.


Speld dan aan de andere kant de voering vast op de rits, zodat de rits tussen de twee lapjes stof valt. Gebruik een ritsvoetje om de lapjes vervolgens op elkaar te stikken, met de rits ertussen natuurlijk.


Dan moet de andere kant van de lapjes aan de andere kant van de rits worden gemaakt, dit doe je op dezelfde manier als de andere kant. Het lijkt niet te kloppen als je het dan zo hebt liggen, maar bij de volgende stap zul je zien dat het goed komt.


Je draait nu de buitenkant van je etui als het ware IN je voering, de voering komt dus aan de buitenkant te zitten en je mooie stof aan de binnenkant.


Meet vervolgens af waar je de rits wil hebben; gewoon aan de bovenkant, in het midden of zoals ik het heb gedaan op ongeveer 1/3 van de etui.


Strijk alle vouwen vervolgens goed strak, zodat het stikken van de zijkanten zometeen makkelijk en snel gaat.


De zijkanten stik je vast en het overgebleven stof knip je netjes af met een kartelschaar of werk je even af met een zigzag of lockmachine, omdat dit zo toch aan de binnenkant komt te zitten maakt het niet uit dat het niet super mooi is, maar het moet wel stevig zijn.


Draai de etui dan weer binnenstebuiten zodat de goede kant weer buiten zit. Ga er, om de naden nog even strak te maken, nog even met een strijkbout over de etui voor je je pennen er in stopt en klaar is kees.

Eindresultaat:






Wat een schatje is het geworden, hé? Ik ben heel erg blij met het eindresultaat, ik had echt een goede etui nodig om mijn kleurpotloden in op te bergen, dus daar zitten ze nu in. En dan komt er met deze laatste DIY een einde aan mijn back to school week, wat vond je er van? Waren de DIY's een beetje leuk en zijn ze ook een beetje handig, ga je een van de DIY's namaken? Ik ben heel benieuwd naar jouw feedback, dus schroom niet en deel je mening in de comments!

Ph. by me.

2 opmerkingen :