DIY: Gekleurde fimo ketting

Fimo klei is iets wat ik al gebruik van af dat ik heel klein was. Het begon allemaal met mijn (dertien jaar oudere) zus die dus toen ze een jaar of 17/18 was (gok ik zo) heel erg bezig was met die klei. Mijn zus is trouwens sowieso ook echt een enorm creatief bezig bijtje en doet van alles van glaskralen branden tot wol spinnen, dus als je daar een keer iets mee wil zien; meld het dan een keer in een reactie! Anyway, fimo, want mijn zus was daar dus mee bezig en ik wilde dat ook. Het was toen vooral ook heel erg in om broches met beertjes en muisjes en zo te maken en dat vinden meisjes van die leeftijd ook leuk, dus wilde ik mee doen. Later werd ik steeds beter, maar op een gegeven moment vond ik het maken van tafereeltjes niet meer zo leuk en verdween de fimo in de kast en nu komt het er alleen maar uit als ik echt leuke ideeën heb (zoals hier en hier.) En vandaag heb ik weer een leuke DIY met fimo en wel een ketting DIY voor je!



Tijd: 20 minuten en 20 minuten oventijd
Moeilijkheidgraad: ♥


Benodigdheden: Polymeer (Fimo) klei - kettelstiften - ketting - ringetjes - slotje.


Kneed je witte transparante tot het goed soepel is en maak hier 2 dunne worstjes van.


En ook de kleurtjes die je gekozen hebt kneed je en ook daar rol je worstjes van.


Draai de worstjes in elkaar en kneed er daarna voorzichtig een bal van, kneed niet te lang en te hard want dan gaan de kleuren mengen en dat willen we niet, we willen meer een marmereffect creëren.


Rol dan een worstje van een millimeter of 8 (of dikker als je dat mooier vind) van de klei.


Meet 6 cm af en snij het af zodat je mooie rechte zijkanten krijgt.


Steek dan aan beide kanten een kettelstift in het 'staafje', voorzichtig want het mag er niet aan de zijkanten uitsteken. Zorg daarna dat het staafje weer goed recht in model is voordat het de oven in gaat volgens de gebruiksaanwijzing op de verpakking van je klei.


Als je fimo creatie dan is afgekoeld kun je verder gaan met het samenstellen van de ketting.


Maak aan beide kanten van het staafje een ringetje met daar aan een stukje ketting van ongeveer 25 centimeter.


Verbind dan als laatste de twee kettinkjes met elkaar doormiddel van een slotje, zo krijg je de ketting ook tenminste om je nek en dat is wel zo handig.

Eindresultaat:


Ik zou de volgende keer denk ik wel gewoon witte klei en geen transparante witte klei gebruiken en misschien is een staafje in 1 kleur ook wel heel erg leuk. Het is een simpele ketting en voor gewone dagen (om naar werk of school te gaan) vind ik dat eigenlijk wel perfect. Welke kleuren zou jij gebruiken?

Ph. by me.

1 opmerking :

  1. Ben ook helemaal fan van fimoklei, bij mij blijft het bij simpele objecten. Op de een of andere manier krijg ik het gewoon niet zo mooi strak, maar dat neemt niet weg dat het heel leuk blijft!

    BeantwoordenVerwijderen