DIY: Muismat

Ik gebruik al een hele tijd geen officiële muismat meer, maar ik begon toch wel echt het idee te krijgen dat mijn muis dat waarschijnlijk toch wel fijner zou vinden en dus bestelde ik via eBay een muismat met het idee deze te gaan gebruiken voor een DIY, maar wat? Dat wist ik nog niet. Uiteindelijk besloot ik gewoon heel eenvoudig aan de slag te gaan met (dun) washi tape en witte verf, maar dat eenvoudig bleek nog vies tegen te vallen en vooral de tijd die ik kwijt was met het afplakken! Ik denk dat dat alleen al wel 1,5 uur heeft geduurd omdat het zo precies moest en ik niet steeds door kon gaan omdat ik scheel werd van alle strepen, haha. Maar ik ben er erg blij mee voor nu dus dat is perfect.



Tijd: 2 uur.
Moeilijkheidgraad: ♥


Benodigdheden: Muismat - smalle washi tape - verf - spons.


Het plaatsen van de eerste strook washi tape is cruciaal, als deze scheef zit zal je hele muismat straks scheef zijn want dit is de basis voor alles. Ik heb juist daarom niks uitgemeten, maar deze strook puur op zicht geplakt zodat hij naar mijn mening over het diagonale midden liep.


Dan maak je de rest van dit patroon, het handigste is om 2 even dikke washi tapes te hebben en dat je er 1 gebruikt om af te plakken en de andere om de open plek groot genoeg en recht te houden. Dit werkte voor mij echt perfect. Gebruik een klein schaartje om alle hoekjes precies puntig genoeg te maken en ga voor je aan het verven gaat even goed met een roller over alles heen zodat de washi goed vast zit.


De verf breng je tamponnerend met een spons aan, als je zou wrijven (of een kwast zou gebruiken) zou er verf onder de washi door kunnen lekken en dat willen we niet, het moet helemaal strak zijn als het klaar is.


Er zijn 2 of 3 lagen verf nodig om goed te dekken, laat de verf tussen elke laag goed drogen en naderhand ook. Dan kun je eenvoudig de washi verwijderen en zal het patroon tevoorschijn komen dat je wilde.

Eindresultaat:




Ik vond de muismat die ik gebruikte voor deze DIY hier en ik moet zeggen, ik gebruik hem nu al een paar dagen en hij is echt ontzettend fijn! Vroeger had ik altijd van die dikke met foam eronder, maar deze is gewoon helemaal plat. Wellicht komen er in de toekomst dus wel meer DIY's met muismatten want ik weet ook nog niet of deze wel past na mijn blog office make-over! Gebruik jij nog een muismat? Zo ja, wat staat er op?

Ph. by me.

4 opmerkingen :

  1. Wauw hij is heel mooi geworden! Inderdaad even een werkje maar het eindresultaat mag er zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hij ziet er gaaf uit zeg!
    Blijft de verf wel lang zitten?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat staat dat ontzettend leuk zeg! Ben benieuwd of de verf goed blijft zitten na een tijdje. Ik gebruik eigenlijk nooit een muismat. De muis gebruik ik eigenlijk nooit meer sinds ik een magic trackpad heb (en voor de laptop heb ik nooit een externe muis gebruikt).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Dina en DinjaDonut; ik gebruik hem nu al een aantal weken en de verf blijft heel goed zitten, vervaagd niet en geeft ook niet af. Het was wel een soort stoffen bovenkantje wat mijn muismat heeft, dus wellicht is het met een gladdere bovenkant wel anders, natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen