DIY: Steenlook hartje

Soms zie ik tijdens het shoppen een nieuw DIY materiaal, zo ook toen ik een heeele tijd geleden bij Action was, daar lag ineens een klei met steeneffect. Geen idee wat ik er van moest verwachten, maar het bleef wel in mijn hoofd hangen en opeens schoot daar een idee voor een DIY voorbij. Toen ik ook nog de mooie glansende verf van Royal Talens mocht proberen was de DIY helemaal klaar. Benieuwd wat het idee was en hoe ik het uiteindelijk heb gemaakt? Lees dan vooral verder!



Tijd: 2 keer 15 minuten
Moeilijkheidgraad: ♥


Benodigdheden: Luchtdrogende klei met steeneffect (Action) - Koek steker - kettelstift.


Kneed de klein goed door voor je verder gaat, pak per keer steeds kleine stukjes klei. Omdat de klei lucht drogend is kun je de klei die je uit de verpakking hebt gehaald niet meer terug doen. Dek de opening in de verpakking steeds af met een vochtig doekje, stop het bijvoorbeeld in een nat washandje.


Maak een vlakke plak van het stuk klei dat je gekneed hebt, je kan deze zo dik maken als je zelf wil, ik maakte er één van 1 centimeter dik en één van 2 centimeter dik. Ongeveer dan toch, je hoeft er geen meetlat naast te leggen.


Met je stekertje steek je je gewenste vorm uit de klei, wiebel niet teveel met het vormpje maar druk in 1 beweging naar beneden om vervorming te voorkomen.


Duw dan je vorm, weer heel voorzichtig om vervorming weer te voorkomen, ik heb dit wel een keer opnieuw moeten doen omdat ik er dus te hard in kneep, haha.


Steek er dan een (eventueel afgeknipte) kettelstift in op de plek waar jij wil dat hij straks komt te hangen. Je kan het dus gewoon in het midden doen, maar het leek mij juist wel leuk om het hartje straks schuin te dragen.


Dan moet de klei echt een paar dagen drogen, leg het bij het raam zodat in de zomer de zon er op schijnt en in de winter bij de verwarming en draai de hangers geregeld om zodat alle kanten goed drogen. Ik heb expres niet heel nette, gladde hartjes gemaakt omdat ik dat effect mooier vond, maar als jij dat wel mooier vind kun je ze wel mooi glad maken. Doop daarvoor je vinger in een beetje water en wrijf over de klei.


Voor de volgende stap heb je naast de gedroogde klei hartjes ook washi/afplaktape nodig en Royal Talens Amsterdam deco universal verf in de gloss versie. Door de glans versie te gebruiken steekt dit straks mooi af tegen het matte van het hartje van klei.


Plak dan een stukje van het hartje af met washi tape, het mooiste is om de onderkant een kleur te geven. Je kunt er ook voor kiezen om 1 hartje in 3 vlakken te delen en 2 stukken een kleur te geven en 1 niet.


De verflaag mag niet te dik opgebracht worden, maar zeker ook niet te dun, het is mooi als het goed dekt. Kijk daarom ook goed uit bij kuiltjes en vouwtjes, zorg dat alles goed ingekleurd is.


De verf moet dan ongeveer een uur drogen, gelukkig heb je nog een helft die niet geverfd is zodat je je hartje op die kant kan laten rusten tijdens het drogen.


Om het hartje aan een ketting te kunnen hangen moet je een ringetje door het oogje van de kettelstift halen.


En natuurlijk een ketting door het ringetje, ik vind zelf in dit geval een ballchain het mooiste maar natuurlijk kan je ook een leren veter of ander soort ketting gebruiken en als je een sleutelhanger er aan maakt kun je er ook je sleutelbos mee opfleuren!

Eindresultaat:




Het eindresultaat vind ik wederom erg schattig geworden, en ik denk dat het ook heel leuk is om de verschillende kleuren tegelijk (op verschillende hoogtes) om te hangen. Is dit een DIY die jij zelf uit zou proberen of vind je dit echt helemaal niks? Mocht je toch in de verleiding zijn gekomen deel het eindresultaat dan zeker even op instgram met #creachicks!

Ph. by me.

4 opmerkingen :

  1. Super schattige kettinkjes! Ook leuk met die kleurtjes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel leuk idee! Leuk die klei, nog niet eerder gezien!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel leuk idee! Leuk die klei, nog niet eerder gezien!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat super leuk! Ik heb zoiets gemaakt op werk alleen dan met een schelpje erop. Super leuk!

    BeantwoordenVerwijderen