DIY: Tie dye zeep

Een paar jaar geleden was het helemaal hip; zeepkettingen maken. Hoewel ik het heel leuk vond om te doen en om cadeau te geven, was het eindresultaat toch vaak een beetje truttig en mutserig. Maar bij mijn pinterest inspiratie zoektocht kwam ik gave hippie stijl tie die zeepjes tegen en deze vond ik een stuk minder truttig en mutserig en ik besloot het uit te proberen. Helaas heb ik geen gave peace sign mal, maar ik denk de meeste van jullie ook niet en we willen de DIY's niet TE duur maken. De zeep en andere benodigdheden die ik in deze DIY gebruik werden vooral besteld bij online-zeepwinkel.nl. Het was een beetje een experiment-DIY, dus ik wist vantevoren nog niet hoe het uit zou pakken en het is niet he-le-maaal gelukt, maar toch artikel waardig, vind ik zelf.

Tijd: 15 minuten (plus wachten)
Moeilijkheidgraad: ♥♥


Benodigdheden: gietzeep - kleurstof - geurstof - cupcake vormpjes - magnetron - sateprikker.


De zeep die je gebruikt om te smelten moet echt speciale gietzeep zijn, niet gewoon Dove van Kruidvat. Je kunt doorzichtige gebruiken, maar ik koos voor witte zeep. Snijdt er een stuk af, niet te veel. De hoeveelheid die je af snijdt is ook de grootte die je zeepje gaat krijgen.


Gebruik een magnetron bestendig bakje (in dit geval maatbeker) om de zeep in te doen. Zet dit in de magnetron en zet de magnetron aan tot de zeep helemaal gesmolten is, dit is ongeveer 30 tot 60 seconde.


Meng een geur die je lekker vind door de zeep, let wel op dat dit speciale geurolie is, je kan niet zomaar elk random geurtje erin gooien. Ik vind de geur van babypoeder (oftewel Zwitsal) altijd super lekker om te gebruiken.


Ook kleuren kun je het beste speciaal voor zeepgieten kopen, of in ieder geval controleren of jouw kleurstoffen wel gebruikt kunnen worden, het is zonde als je je zeep verpest. Drup een paar verschillende kleuren in het bakje waar je de zeep in gaat gieten.


Giert dan langzaam de gesmolten zeep erbij. Daarna roer je voorzichtig een beetje rond met een sateprikker, ga goed over de bodem en roer niet TE veel want dan wordt het 1 gemengde kleur.


Laat dan de vormpjes even met rust zodat ze goed hard kunnen worden, ik ben ondertussen gewoon even gaan shoppen en bij de tweede batch een lekker kopje thee gaan drinken. Perfecte chill DIY dus eigenlijk, ook al is het niet echt enorm eenvoudig.


Haal je zeepjes (na het shoppen en/of thee drinken) dan uit de vormpjes en bekijk het eind resultaat.

Eindresultaat:


Je ziet duidelijk dat het roeren een moeilijk punt is, maar ik vind ook de stipjes wel erg leuk geworden! Het is dus belangrijk dat je echt over de bodem 'schraapt' tijdens het roeren. Ondanks dat mijn zeepjes niet helemaal goed gelukt zijn zoals ze zouden moeten lukken vind ik ze wel heel erg leuk geworden, maar ik denk dat ik later nog maar eens een tweede poging moet doen. Als het jou wel lukt om echt mooie tie dye effecten te krijgen in de zeep deel je eindresultaat dan vooral op instagram met #creachicks.

Ph. by me.

3 opmerkingen :

  1. Leuke DIY! Die gaat op de (lange) lijst van dingen die ik nog eens wil doen. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind het juist wel leuk, het is nu net zo'n marble print geworden :)
    Ik heb ook nog ergens zeepdingetjes liggen - omdat ik ooit een keer een DIY wil maken met zeepjes... (met de nadruk op ooit)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit ga ik even bewaren! En die groene zeep is toch hartstikke tye dye?

    BeantwoordenVerwijderen