Minke Maria kookt: Roerbak

Hoeveel ik ook van koken hou, ik heb ook niet altijd zin om lang in de keuken te staan en veel pannen vies te maken, maar graag eet ik wel groenten en in ieder geval een beetje gezond en niet al te duur. Daarom besloot ik maar eens iets nieuws te proberen. Kant en klaar gekruide aardappeltjes geven een mooie 'jus' af en daar wilde ik optimaal gebruik van maken.



Ingrediƫnten per persoon:
- 200 gram roerbakgroenten (Italiaans heeft mijn voorkeur)
- 100 gram gehakt
- 100 gram bbq krieltjes
- Zout
- Peper

Dit recept is ook nog eens erg budget vriendelijk, nog geen 1,50 per persoon maar ik shop wel bij Lidl, zeker als je de ingrediƫnten in de aanbieding koopt en invriest. Ook is het erg geschikt om voor veel mensen tegelijk te maken en dus ideaal als je een keer voor je studentenhuis of andere grote groep moet koken.



Je gebruikt een bakpan om, in een klein beetje olie, de krieltjes lekker knapperig te bakken en gaat ondertussen het gehakt rul bakken in een wok. Als dat klaar is voeg je de groenten toe, als ze uit de diepvries komen hoef je de groenten niet eerst te ontdooien. Sterker nog, het blijft veel lekkerder als je dat niet doet.



Als alle groenten en vlees gaar zijn en de aardappeltjes krokant voeg je de aardappeltjes, inclusief alle olie, toe aan de groenten en gehakt. Roer dit alles nog goed door elkaar, maak op smaak met peper en zout en laat nog 2 of 3 minuutjes staan voor je het opschept. Van het opzetten van je eerste pan tot het opscheppen ben je niet langer bezig dan 15/20 minuten en je maakt dus maar 2 pannen vuil. Geweldig! Een boullionblokje verkruimelen in plaats van zout en peper is trouwens ook heel lekker!

Ph. by me.

2 opmerkingen :

  1. Leuke tip, dit kun je namelijk ook prima vegetarisch maken door er vega gehakt voor te gebruiken. :) En toevallig ligt er hier nog een halve zak krieltjes in de koelkast, dus win-win!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. O lekker en makkelijk, my favorite! Meestal maak ik mijn gerechten voor twee dagen, als je alleen eet maak je toch vaak teveel klaar.

    BeantwoordenVerwijderen