Pakjes en zakjes vs zelf koken #6

Ik durf best van mezelf te zeggen dat ik een getalenteerd pannenkoekenbakker ben en ook een vriendin en mijn nichtje hebben het regelmatig gezegd, dus ik heb ook referenties! Ik gebruik dan meestal ook gewoon een recept van bloem, ei en melk, maar op luie dagen wil ik best wel eens grijpen naar een pak waar je alleen water aan toe hoeft te voegen, maar vaak gaat de discussie bij pannenkoeken er over wat nu eigenlijk goedkoper is. Daarom besloot ik er vandaag deze rubriek eens aan te besteden.



Ingrediënten voor 10 pannenkoeken:
- 400 gram meel
- 600 ml melk
- 2 eieren

Het beslag maken is kinderlijk eenvoudig; doe alle ingrediënten in een beslag kom en meng met een garde tot het een gladde substantie, zonder klontjes. Het beslag moet niet te dik zijn en niet te dun, als het langzaam van je garde af drupt is het goed.



Bakken is misschien niet zo makkelijk als het beslag maken, maar ook echt niet heel moeilijk. Het is vooral erg belangrijk dat je pan goed warm is en dat je genoeg, maar niet teveel vet gebruikt. Ook gebruik ik het liefste boter of margarine en geen olie, maar dat is puur smaak en maakt natuurlijk niet uit voor het verschil tussen een pakje en zelf gemaakt beslag. Als je boter warm genoeg is giet je 1 soeplepel aan beslag in de pan en deze laat je helemaal stollen op een half hoog vuur. Dan is het als het goed is heel makkelijk om je pannenkoek om te draaien en is de eerste kant goudbruin gebakken. Laat de andere kant niet te lang bakken, 1 minuutje of misschien 1,5 maar anders wordt deze veel te donker.



Vervolgens is het klaar om te serveren en dan komt het vergelijkingsgedeelte van het artikel. Ik moet zeggen dat ik in smaak niet echt een voorkeur heb, het is beide prima. En hoewel de zelf gemaakte versie waarschijnlijk wat gezonder is, vind ik dat nu ook niet echt een reden om te kiezen voor zelf maken, maar misschien is het financiële plaatje wel aantrekkelijker. En JA het scheelt nogal een klap, want voor dezelfde hoeveelheid betaal je echt de helft (73 cent) dus dat is het wel waard, zeker als je meer dan 10 pannenkoeken moet maken omdat er veel mensen mee eten. Dus de conclusie voor deze keer is wel dat je dus inderdaad beter zelf kan mixen dan een pak kopen. Natuurlijk is dit een complete naturelle pannenkoek en kun je er zelf nog van alles op doen om het extra lekker te maken. Ik bak mijn pannenkoeken trouwens het liefst in roomboter, want dat maakt ze net wat lekkerder en eet ze het liefst met stroop of appel. Wat eet jij het liefst op je pannenkoek?

Ph. by me.

6 opmerkingen :

  1. ik eet het liefst spek op mijn pannenkoek <3 maar geitenkaas is ook lekker.. natural ook XD wij halen meestal een pak lol, denk eerder omdat we lui zijn XD

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ooh, die foto's doen me watertanden. Ziet er zo lekker uit.
    Ik eet het liefst bruine suiker op mijn pannenkoeken. Super simpel, maar het blijft zo lekker. Yum!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een verschil qua geld! Ben zelf echt een enorm slechte pannenkoekenbakker, maar het is ook niet mijn lievelingsmaaltijd. Zo af en toe lust ik er zeker wel een met kaas en spek :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Pannenkoeken maak ik vaak met zo'n pakje (wel diegene waar je melk en ei bij moet doen, niet diegene waar alleen water bij moet, tenzij we op vakantie zijn). Maar helemaal zelf maken lijkt me ook wel errug leuk om te doen!
    Als ik zelf pannenkoeken maak dan eet ik er graag spek en kaas op (meegebakken) en als ik uiteten ga in een pannenkoeken restaurant dan kan ik altijd zo moelijk kiezen, er staan vaak teveel lekkere keuzes op het menu!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jum pannenkoeken! Ik vind ze zo lekker, eet ze het liefst iedere ochtend met een banaan er bij. Eigenlijk maak ik nooit iets met pakjes, want ik vind het veel te leuk om dingen zelf te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ze zien er inderdaad mooi uit. Ik kan 'wel aardig' pannenkoeken bakken, maar meestal gaat het niet zonder boosheid gepaard. Hier mislukt de eerste pannenkoek trouwens standaard. Heb jij daar ook last van?

    BeantwoordenVerwijderen