Review: Mix voor Meringue

Ik hou ontzettend van koken en bakken en ga ook geen uitdaging uit de weg. Maar ik heb 'in mijn leven' al vaak genoeg geprobeerd om eiwit stijf te kloppen, maar uiteindelijk is het me nog maar heel weinig keren gelukt. Daarom was ik ook best wel benieuwd naar de meringue mix van Dr. Oetker! Op internet lees ik veel reacties dat het echt een zinloos product is en geldklopperij. Maar naast dat het voor mutsen zoals ik een uitkomst lijkt, ik voel me echt een beetje een sukkel hoor dat het opkloppen me maar niet lukt, is het ook nog eens een oplossing voor mensen die geen rauw eiwit willen of mogen eten, want ook ongebakken kun je dit gebruiken. Ik besloot het daarom toch maar eens te proberen en mijn ervaringen met jou te delen.


Het is geen ingewikkelde 'set', gewoon een paarse zak met daarin poeder. Naast dit poeder en 60 ml water heb je verder niets nodig. Cool! Op de verpakking staat verder duidelijk en stap voor stap uitgelegd wat je moet doen.


Als je het water bij het poeder giet lijkt de substantie wel een beetje op gescheiden eiwit! Op de verpakking staat dat je het beste digitaal kan afmeten hoeveel water erbij moet, hier leid ik aan af dat het erg belangrijk is dat je substantie niet te vochtig is, let daar dus op! Je kunt voor het mengen het beste een wat hogere kom gebruiken omdat het nogal wat wil spetteren.


Meng het geheel even een beetje, zodat niet alles onder 'stoft' als je de mixer aan zet en klop het dan op tot het mengsel stijf genoeg is dat het niet uit de kom valt als je het ondersteboven boven je hoofd houdt. Hilariteit verzekerd trouwens als het uiteindelijk nog niet stijf genoeg blijkt, hahaha. Dan kun is het tijd om eventueel extra smaak toe te voegen, ik gebruikte cacaopoeder maar je kunt ook een van de Dr. oetker aroma's gebruiken.


Vervolgens maak je met 2 lepels of een spuitzak toefjes van het 'eiwit'. De ovenplaat gaat dan voor 60 minuten in een op 110 graden voorverwarmde hete lucht oven, zoals op de verpakking staat aangegeven. Na het bakken laat je de plaat nog minstens 2 uur in de afgesloten oven staan om geleidelijk af te koelen.


En dan is het eindelijk tijd om te proeveeen!!! Ik kon echt bijna niet wachten en ook niet kiezen of ik nou een witte of een bruine wilde toen het eindelijk zo ver was. Ik koos voor een bruine. En hij was heerlijk! Precies zoals ik had verwacht. Natuurlijk blijft het echt veel leuker en (zo mogelijk) 'gezonder' om het ei zelf te kloppen maar voor degene onder ons bij wie het maar niet lijkt te lukken is dit een prima oplossing.

Een zakje kost €1,89 en tegenover alle eieren die ik weg heb kunnen gooien vind ik het niet duur afsteken, haha. Maar als het je wel lukt is het een totaal onzinnig zakje, ja dat is waar. Heb jij ooit meringue gemaakt van verse eieren of is dit zakje ook een soort van 'redding' voor jou?

Ph. by me.

3 opmerkingen :

  1. Het is mij met verse eieren al een aantal keer gelukt want zo moeilijk is het echt niet!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Normaal maak ik ook mijn meringues zelf en het is toto nu toe altijd goed gegaan. Kan me voorstellen als je het druk hebt dit een fijne oplossing is!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit lijkt me echt een heel fijn product, ik ben echt gek op meringues maar niet zo'n keukenprinses :')

    BeantwoordenVerwijderen